Konsultanci Lean – zło konieczne? Jak wdrażając Lean mądrze zarządzać zasobami wewnętrznymi i zewnętrznymi

Wszyscy chcielibyśmy mieć poczucie, że w efekcie naszej pracy coś zmienia się na lepsze, ludzie i procesy pracują wydajniej i bardziej stabilnie, w lepszych warunkach, a zmiany te udaje się utrzymać i przekształcić w codzienny nawyk. My, konsultanci Lean, mamy również takie samo pragnienie – aby nasza praca z klientami była sprawna i efektywna. Postanowiliśmy zatem przestrzec czytelników tego cyklu także przed błędami, które można popełnić przy okazji zaangażowania nas do pomocy przy wdrożeniu Lean. Oczywiście chcielibyśmy doradzić tutaj, jak lepiej wykorzystywać zasoby wdrożeniowe, ale również zależy nam na poczuciu, że nasza współpraca z klientami buduje coś trwałego, co ma szansę rozwijać się i przynosić długofalowe korzyści organizacjom, które zdecydowały się skorzystać z naszych usług.

Zacznijmy od podstawowego pytania: czy przy wdrażaniu Lean konieczne jest w ogóle korzystanie z usług zewnętrznych konsultantów? A może konsultanci Lean to po prostu zło konieczne? Naszym zdaniem konsultanci zewnętrzni są po prostu narzędziem, którym w trakcie wdrożenia można się bardzo efektywnie posłużyć. A ponieważ świecie Lean zawsze mówimy, że należy zachować odpowiednią kolejność i najpierw zadać sobie pytanie o rzeczywiste potrzeby i cel działań, a dopiero w drugim kroku wybrać odpowiednie narzędzia, to zachęcamy do tego, aby przez chwilę przemyśleć właśnie o tych potrzebach. Jakich umiejętności, wiedzy i doświadczenia będziesz potrzebować w procesie wdrażania Lean? Oto, jak według nas, wygląda odpowiedź na to pytanie – zazwyczaj potrzebne będą:

  • umiejętność obiektywnej oceny aktualnego stanu przedsiębiorstwa i potencjału zmian,
  • umiejętność ustalenia priorytetów i strategii zmian,
  • wiedza i doświadczenie, pozwalające na wyposażenie pracowników w konieczne do zmian narzędzia i procesy Lean, jak również umiejętność zastosowania ich w praktyce,
  • umiejętność zarządzania zmianą, aby przekonać załogę na wszystkich szczeblach organizacyjnych, że zmiana jest konieczna,
  • umiejętność utrzymania zmian i wykorzystania ich jako podstawy stałego rozwoju przedsiębiorstwa,
  • doświadczenia w budowaniu kultury ciągłego doskonalenia i tworzeniu podstaw organizacji uczącej się.

Jeżeli z całym przekonaniem jesteś w stanie stwierdzić, że te umiejętności i wiedzę posiadasz już w swoich zasobach wewnętrznych przedsiębiorstwa, to naszym zdaniem nie potrzebujesz konsultantów Lean. Jeżeli jednak nie potrafisz tych cech znaleźć u siebie i wśród swoich pracowników, konsultanci pomogą ci te niedobory uzupełnić. Musisz więc podjąć decyzję: czy zatrudnię zewnętrznych ekspertów? A jeżeli tak, to do jakiego stopnia będą oni obecni w prowadzonych przez moją organizację zmianach? Czy chcę wejść w długofalową współpracę, czy wystarczy mi kilkutygodniowy projekt? A może sięgnę wyłącznie po pojedyncze warsztaty, uzupełniające wiedzę moich ekspertów wewnętrznych? Niezależnie od tego, jaką podejmiesz decyzję, upewnij się, że nie była przypadkowa, ale wyniknęła z solidnej analizy i dobrego zrozumieniem potrzeb firmy.

Jeżeli już zdecydowałeś się skorzystać z pomocy konsultantów zewnętrznych, mamy dla ciebie kilka podstawowych zasad zdrowej współpracy, które pomogą uniknąć błędów i osiągnąć jak najwięcej z tej inwestycji.

Jasno określ swoje potrzeby i oczekiwania. Jeśli nie jesteś pewien, czego twoja organizacja potrzebuje, poproś konsultantów o ocenę potencjału wdrożeniowego Lean.

Pomyśl o tym, co popycha cię do zmian, oraz dlaczego zmian tych potrzebujesz. Gdzie znajdują się twoje największe problemy? W czym upatrujesz największych możliwości? Czy zmagasz się z naciskiem konkurencji i wszystko zależy od zmniejszenia kosztów? A może najważniejszym problemem twojej firmy są ciągłe defekty jakościowe?

Konsultanci będą dużo bardziej skuteczni, jeżeli będą wiedzieć, w czym mają ci pomóc. Jeżeli czujesz, że nie wszystko działa prawidłowo lub że firma nie w pełni wykorzystuje istniejący potencjał, ale nie jesteś do końca pewien, gdzie szukać problemów lub możliwości, to pozwól konsultantom ocenić swoją sytuację. W przeciwieństwie do ciebie, oni spojrzą na twoją organizację bez uprzedzeń i przyzwyczajeń, obiektywnie porównają ją z obowiązującymi standardami Lean. W oparciu o ich ocenę będzie ci łatwiej określić najlepsze kierunki zmian i wybrać priorytety.

Nigdy nie oddawaj odpowiedzialności za swoją organizację w ręce konsultantów. Nie oczekuj, że kupisz od nich zarządzanie zmianą. Konsultanci powinni pozostać zasobem wspierającym, a nie wiodącym.

Zarządzanie przedsiębiorstwem należy do ciebie i konsultanci nie zastąpią cię (i nie powinni) w kierowaniu twoimi ludźmi i twoimi procesami. Oczekuj od konsultantów rady jak postępować, aby organizacja pracowała najlepiej, ale pozostań decydentem, bo to do ciebie zawsze powinno należeć podjęcie świadomej decyzji, choć podjętej w oparciu o rzetelne przedstawienie opcji przez współpracujących konsultantów. Jeżeli nie możesz polegać na swoim nadzorze, skorzystaj z pomocy, aby rozwinąć ich umiejętności lub wykształcić nowych liderów. Nigdy jednak nie zastępuj ich konsultantami.

polecamy również

Toyota Kata
17-18.10.2017 Poznań

Realizacja ambitnych celów firmy przez pracowników dzięki metodom Kata doskonalenia i coachingu

sprawdź

Warsztaty na terenie firmy!
Hoshin – Kanri – rozwinięcie strategii
04.10.2017 Polkowice

Przekładanie strategii firmy na cele i plany roczne dla wszystkich komórek w przedsiębiorstwie

sprawdź

Warsztaty na terenie firmy!
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. więcej. Zamknij