Czy lean zmienia Twój sposób myślenia o biznesie?

Ludzie z natury są ciekawi. Wszyscy uwielbiamy książki czy filmy, o ile przykuwają naszą uwagę jakąś tajemnicą. Nieważne, jak próbuje nas zaszufladkować społeczeństwo, w marzeniach widzimy siebie jako odkrywców i poszukiwaczy przygód – i dzięki wyobraźni ten wewnętrzny świat jest równie ogromny, jak świat zewnętrzny.

Problemy – czy to duże, czy małe – to kawałki tajemnic, z których zbudowane są nasze dni. Z psychologicznego punktu widzenia postrzegamy siebie w dwóch trybach: albo „działania”, kiedy chcemy wykonać swoją pracę, albo „nauki”, kiedy chcemy zgłębiać i eksperymentować (świetne wystąpienie na ten temat znajduje się TUTAJ).

Tradycyjne zarządzanie ma obsesję na punkcie utrzymywania ludzi w działaniu. Teoria głosi, że przyjmujemy do pracy ludzi już w pełni „nauczonych” i nasza inwestycja finansowa w pracowników się opłaci, jeśli będą działać i działać bez końca. Takie podejście jest po prostu głupie. Podejście Lean polega na ciągłym wbudowywaniu nauki w działanie, aby wciąż można było znajdować rosnące korzyści (w przeciwieństwie do malejących korzyści w optymalizacji statycznej).

Każdy problem to szansa, aby wbudować naukę w codzienne czynności. Problemy pozwalają nam skoncentrować się na tym, czego jeszcze nie opanowaliśmy, pozwalają popełniać błędy, wypróbowywać nowe rozwiązania i po prostu się uczyć.

Inny sposób myślenia o problemach ma też głęboki wpływ na relacje w pracy, ponieważ jako menadżer uczysz się przyjmować pozytywnie niekorzystne informacje, w przeciwieństwie do postawy „zabić posłańca przynoszącego złe wieści” i obsztorcowywania pracowników, że są „albo częścią rozwiązania, albo częścią problemu.” Ta naprawdę głęboka zmiana podejścia do zarządzania całkowicie zmienia atmosferę w pracy oraz jakość pracy zespołowej.

Nie zachęcam tutaj do tolerowania niekompetencji w ramach nadmiernej wyrozumiałości dla „problemów”. Filozofia Lean polega na wygrywaniu – na uczeniu się, jak być bardziej konkurencyjnym w burzliwym otoczeniu. Oczywiście potencjał i podejście „damy radę” ze strony każdego pracownika mają tu ogromne znaczenie. Niektórzy ludzie zmierzą się z problemem, a inni będą go nadal unikać (albo przerzucać odpowiedzialność na kogoś innego) – to prosty fakt w świecie zarządzania. Wielka zmiana sposobu myślenia polega na tym, że same problemy stają się tkanką codziennego zarządzania.  

Te sześć zmian w twoim sposobie myślenia z czasem radykalnie zmieni twoje myślenie o biznesie. Przychód jest postrzegany jako wynik pozytywnej relacji z klientem stworzonej na bazie szybszego reagowania i szybszych ofert nowych produktów. Rentowność jest postrzegana jako lepsze zarządzanie kosztami stałymi prowadzenia firmy dzięki wyższej jakości i większej elastyczności, aby więcej wydobyć z całkowitej bazy kosztowej (łącznie z nakładami kapitałowymi) w przeciwieństwie do tropienia kosztów linijka po linijce. A ludzie są naprawdę głównym źródłem sukcesu. Ich wewnętrzny potencjał może ujawnić się z większą siłą, jeśli pozwoli się im na wykonywanie pracy możliwie jak najlepiej i doceni się ich wysiłki, niezależnie od ich statusu i stanowiska w firmie. I to jest, moim zdaniem, radykalnie nowe podejście do biznesu.

 

Michael Ballé

Autor jest współautorem dwóch bestsellerowych powieści o zarządzaniu: „Kopalnia złota” oraz „Dyrektor firmy jako LEAN MENADŻER”. Obie książki ukazały się nakładem Wydawnictwa Lean Enterprise Institute Polska i są dostępne w księgarni internetowej leanbooks.pl.

Artykuł został oryginalnie opublikowany na stronie Lean Enterprise Institute. Link do artykułu znajduje się tutaj.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. więcej. Zamknij