doświadczenia wdrożeniowe

W naszej pracy z klientami, zwłaszcza w trakcie projektów wdrożeniowych lean, spotykamy się niejednokrotnie z takimi decyzjami, zachowaniami czy też całymi strategiami działania, które opóźniają wdrożenie lean, a czasami nawet przyczyniają się do klęski całego projektu. Żaden prawdziwy praktyk lean nie powinien przechodzić obojętnie obok marnotrawstwa, dlatego też zdecydowaliśmy się te przypadki opisać, dodając nasze refleksje i wnioski. Chcemy skupić się na omówieniu zarówno problemów z wdrażaniem całych systemów, jak i pojedynczych narzędzi. Wszystkie one jednak mają wspólny mianownik – to nasze „historie z pola walki”, którymi chcemy się podzielić ze wszystkimi, którzy idą po drodze lean, aby wiedzieli o przeszkodach, na jakie mogą się na tej drodze natknąć, i aby poznali sposoby radzenia sobie z nimi. Zapraszamy do zapoznania się z 12 felietonami z cyklu „O co można się potknąć na drodze wdrożenia lean.”

Jak zmienić styl myślenia pracownika o każdym przezbrojeniu – kultura SMED w SFS Poland

Przy konieczności reagowania na codzienne zmiany w zapotrzebowaniu na nasze produkty największym wyzwaniem dla Stanley Fastening Systems Poland (SFS Poland) stała się kilka lat temu poprawa asortymentowej elastyczności produkcji. Liczba ponad trzydziestu tysięcy przezbrojeń na wszystkich maszynach rocznie nie byłaby możliwa bez zmiany nastawienia pracowników, którzy w krótszym, sprawniejszym przezbrojeniu zobaczyli szansę nie tylko dla […]

Irytujące drobiazgi też mają znaczenie

Zepsuty telefon lub zegar pokazujący niewłaściwą godzinę mogą nam wydawać się drobnostkami, ale często utrudniają ludziom pracę. Rozwiązanie takich problemów poprawia jakość pracy i podnosi morale… Mówi też sporo o Waszej firmie. Tekst: Ian Glenday, coach Lean i autor publikacji na temat Lean   W brytyjskim angielskim istnieje słowo, które nie ma dokładnego odpowiednika w […]

Konsultanci Lean – zło konieczne? Jak wdrażając Lean mądrze zarządzać zasobami wewnętrznymi i zewnętrznymi

Wszyscy chcielibyśmy mieć poczucie, że w efekcie naszej pracy coś zmienia się na lepsze, ludzie i procesy pracują wydajniej i bardziej stabilnie, w lepszych warunkach, a zmiany te udaje się utrzymać i przekształcić w codzienny nawyk. My, konsultanci Lean, mamy również takie samo pragnienie – aby nasza praca z klientami była sprawna i efektywna. Postanowiliśmy […]

Audyty Lean: dopełnienie leanowego PDCA

W idealnym środowisku lean, przesyconym podejściem PDCA nie byłoby prawdopodobnie potrzeby przeprowadzania żadnych audytów. Z założenia przecież wszyscy pracownicy po wykonaniu zaplanowanych działań, odruchowo dokonywaliby ich sprawdzenia, a potem zdyscyplinowani reagowali na wyniki w ramach rutynowej procedury PDCA właśnie. Brzmi wspaniale, prawda? Cóż, ten piękny obrazek to niestety na razie tylko wizja, którą być może […]

Standaryzacja – panaceum na wiele problemów przy wdrożeniu lean – dlaczego mylą się co do niej zarówno pracownicy jak i ich przełożeni?

Na początku musimy przyznać, że artykuł ten piszemy z pewną dozą zakłopotania. Wydawać się przecież może, że temat znaczenia standaryzacji kierowany do osób, które zdecydowały się już wkroczyć na drogę lean, będzie brzmiał jak przekonywanie wegetarian, żeby nie jedli mięsa. Standaryzacja jest przecież tak podstawową częścią lean, że trudno sobie lean bez niej w ogóle […]

Trzy niezawodne sposoby na uśmiercenie systemu Kaizen w Twojej firmie

Żadne wdrożenie lean nie może się obyć bez wprowadzenia narzędzi i procesów zmieniających kulturę firmy, nastawionych na tworzenie środowiska ciągłego doskonalenia i pełnego zaangażowania pracowników w zmiany. Nie ulega wątpliwości, że jednym z najefektywniejszych narzędzi tego typu, jest program pomysłów pracowniczych Kaizen, nastawiony na uaktywnienie pracowników firmy do powszechnego zgłaszania drobnych usprawnień we własnych metodach […]

10 przykazań skutecznych szkoleń lean – podnoszenie kompetencji i kształcenie umiejętności jest zadaniem każdego

10 PRZYKAZAŃ SKUTECZNYCH SZKOLEŃ LEAN – PODNOSZENIE KOMPETENCJI I KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI JEST ZADANIEM KAŻDEGO Czy przychodziły ci do głowy kiedykolwiek takie myśli: „Musimy wprowadzić zmiany, żeby firma lepiej funkcjonowała, a podstawą zmian są ludzie”. „Czy moi pracownicy mają wystarczające kompetencje, aby zmierzyć się z planowanymi zmianami? Najwyraźniej nie, bo gdyby je mieli, pracowaliby lepiej już […]

Wszyscy rozwiązują problemy, ale niewielu udaje się je naprawdę skutecznie rozwiązać

Proces rozwiązywania problemów nie kończy się na kilku narzędziach i procedurze Jeden z naszych klientów często powtarza, że jest jedna rzecz, której zawsze ma w swojej firmie pod dostatkiem – są to właśnie problemy! I nie jest to wcale narzekanie, ale obserwacja i stwierdzenie faktu, znanego dobrze również innym dyrektorom i właścicielom firm. Sukces ich […]

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. więcej. Zamknij