kultura lean

W języku angielskim słowo „lean” oznacza szczupły, a Lean Management to podejście do zarządzania przedsiębiorstwem zakładające eliminację marnotrawstwa, rozumianego jako zużywanie jakichkolwiek zasobów w celach innych niż tworzenie wartości dla ostatecznego klienta. „Wyszczuplanie” z tak rozumianego marnotrawstwa prowadzi do wzrostu efektywności i wydajności pracy przy maksymalnym skoncentrowaniu na wartości dodanej dla klienta. Pojęciem, które nieodzownie łączy się z LM jest Kaizen, czyli ciągłe doskonalenie oparte na wiedzy i zaangażowaniu pracowników.

O tym jakim jesteś liderem świadczy nie to co mówisz, ale to co robisz

Roberto Priolo: Podczas XVI Konferencji Lean Management we Wrocławiu będziesz mówił o zachowaniach i postawach menadżerów, które są niezbędne do przewodzenia transformacji lean. Jakie najczęstsze błędy popełniają twoim zdaniem menadżerowie i czego mogą oczekiwać uczestnicząc w twoich wystąpieniach? Greg Lane: Z uczestnikami konferencji podzielę się podejściem taktycznym do angażowania liderów  i zrozumienia przez nich zachowań […]

Sekret przewodzenia zmianom – jak to robi Toyota

Roberto Priolo: Zacznijmy od twoich doświadczeń zdobytych w trakcie pracy dla Toyoty i korporacji Donnelly – czego nauczyłeś się na temat wdrażania lean w odniesieniu do całego łańcucha dostaw podczas swojej przygody w pracy z tymi firmami? Art Smalley: Po pierwsze, trzeba zrozumieć, że w każdej firmie i w organizacji każdego typu istnieje zależność dostawca-klient. […]

Rozwój stylów przewodzenia na każdym poziomie organizacyjnym podczas transformacji Lean

Wagon Service Ostróda Sp. z o.o. (WSO) należy do spółki GATX Rail Poland Sp. z o.o., wchodzącej – wraz z siostrzanymi firmami z Austrii, Niemiec i Francji – w skład europejskiej grupy GATX. Grupa oferuje swoim klientom usługi leasingowe specjalizowanych wagonów kolejowych do przewozu produktów naftowych, chemicznych i spożywczych. W swoim posiadaniu ma ponad 20 […]

Audyty Lean: dopełnienie leanowego PDCA

W idealnym środowisku lean, przesyconym podejściem PDCA nie byłoby prawdopodobnie potrzeby przeprowadzania żadnych audytów. Z założenia przecież wszyscy pracownicy po wykonaniu zaplanowanych działań, odruchowo dokonywaliby ich sprawdzenia, a potem zdyscyplinowani reagowali na wyniki w ramach rutynowej procedury PDCA właśnie. Brzmi wspaniale, prawda? Cóż, ten piękny obrazek to niestety na razie tylko wizja, którą być może […]

Praca menadżera w oparciu o Gemba Walk

Dlaczego tak trudno zaszczepić kulturę ciągłego doskonalenia? Firmy wdrażające pierwsze projekty doskonalące i uczące się kluczowych narzędzi doskonalenia (np. TWI, A3, system ssący, jakość u źródła) popełniają dość powszechny błąd zakładając, iż ludzie w ich organizacji raz nauczeni działań doskonalących zawsze będą te działania kontynuować, a nawet stosować dalsze udoskonalenia, ponieważ przekonali się o korzyściach […]

10 przykazań skutecznych szkoleń lean – podnoszenie kompetencji i kształcenie umiejętności jest zadaniem każdego

10 PRZYKAZAŃ SKUTECZNYCH SZKOLEŃ LEAN – PODNOSZENIE KOMPETENCJI I KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI JEST ZADANIEM KAŻDEGO Czy przychodziły ci do głowy kiedykolwiek takie myśli: „Musimy wprowadzić zmiany, żeby firma lepiej funkcjonowała, a podstawą zmian są ludzie”. „Czy moi pracownicy mają wystarczające kompetencje, aby zmierzyć się z planowanymi zmianami? Najwyraźniej nie, bo gdyby je mieli, pracowaliby lepiej już […]

Sprawa Volkswagena – co robić kiedy firma stawia interesy własne nad potrzeby swoich klientów?

Kiedy kilka lat temu koncern Volkswagena ogłosił, że zamierza stać się największym na świecie producentem samochodów do 2017 roku (co zbiegało się z przewidywanym odejściem na emeryturę w wieku 80 lat przewodniczącego rady nadzorczej koncernu Ferdinanda Piecha), byłem nieomal pewny, że będzie to miało smutny finał. Firma ogłosiła, że jej nowym celem jest zostanie „Numerem […]

Dlaczego warto praktykować Lean Management (nawet jeśli twoi szefowie nie widzą w tym sensu)

Na początku miesiąca prowadziłem szkolenie dla inżynierów na hali produkcyjnej mające na celu wytłumaczenie im konsekwencji złych wyborów dokonanych w procesie projektowania. Przysłuchiwał się nam uważnie szef fabryki. Miałem obawę, że poczuje się urażony moimi uwagami, które dotyczyły w głównej mierze mało elastycznych procesów, skomplikowanych robotów, trudnych do zmontowania części oraz szeregu innych nieprawidłowości. Kiedy […]

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. więcej. Zamknij