fbpx

Wdrożenie Lean w Philips Polska

Transformacja procesu Zarządzania Ofertami w Philips Lighting S.A. przy wykorzystaniu metodologii Lean

Firma Philips – fakty i liczby

Holenderska firma Royal Philips to lider w dziedzinie technologii oraz firma o bogatym przekroju obszarów prowadzenia działalności. W naszej pracy skupiamy się na poprawie jakości życia ludzi poprzez wprowadzanie znaczących innowacji w dziedzinach opieki medycznej, produktów konsumenckich oraz oświetlenia. Firma Philips jest liderem w zakresie opieki kardiologicznej, domowej opieki medycznej oraz opieki w nagłych przypadkach, a także w dziedzinie energooszczędnych i nowoczesnych rozwiązań oświetleniowych, produktów do golenia i pielęgnacji dla mężczyzn oraz produktów do higieny jamy ustnej.

Philips

Marka Philips

Jesteśmy obecni na całym świecie w ponad 100 krajach – ciesząc się zaufaniem naszych klientów, zajmujemy szczególną pozycję, aby rozumieć wyzwania, przed jakimi stoją lokalne społeczności.

Philips

 

Nasza Misja i Strategia

Poprawiamy jakość życia dzięki znaczącym innowacjom.

Przez ponad 120 lat nasze innowacje znacząco poprawiły jakość życia milionów ludzi, budując tym samym silną i godną zaufania markę obecną na rynkach całego świata. W świetle obecnie panujących na świecie tendencji i aktualnych wyzwań — np. potrzebie dostępu do opieki medycznej w przystępnej cenie, wymogowi energooszczędności i dążeniu ludzi do osobistego poczucia zadowolenia — jesteśmy pewni, że obrana przez nas strategia jest słuszna.

Philips

Nasza podróż w kierunku zmiany

W 2011 roku firma Philips podjęła wieloletni program transformacji pod nazwą „Accelerate!”, mający na celu przekształcenie jej w inteligentne, sprawne i zorientowane na klienta przedsiębiorstwo. Program zmian i poprawy wydajności składa się z pięciu najważniejszych elementów: orientacji na klienta, wykorzystania zasobów, opracowania kompleksowego łańcucha wartości dla klientów, kultury oraz modelu operacyjnego.

Głównym celem programu jest umożliwienie firmie Philips szybszego wdrożenia innowacyjnych rozwiązań dostosowanych do potrzeb lokalnych rynków na całym świecie, w obrębie których prowadzi swoją działalność, zwiększając tym samym wartość swoich rozwiązań zarówno dla samej firmy, jak i dla jej klientów.

Philips

Philips

Philips

 

Początek podróży z Lean w Philips Lighting w ramach programu Accelerate!

W ramach programu Accelerate! Firma Philips Lighting S.A. w Polsce rozpoczęła w 2013 roku transformację procesów w środowisku komercyjnym w celu stworzenia sprawnie działającego łańcucha wartości dla swoich klientów. Jednym z pierwszych obszarów, w ramach którego wykorzystano w tym celu metodologię Lean był proces Zarządzania Ofertami dla projektów oświetleniowych, w obszarze sprzedaży do klientów z kanału hurtowego.

Philips

 Cele wdrożenia metodologii Lean w ramach procesu Zarządzania Ofertami

Philips

 Zdefiniowanie wymogów Klientów w odniesieniu do procesu Zarządzania Ofertami dla projektów oświetleniowych – Voice of Customers

 Philips

Analiza stanu obecnego oraz zdefiniowania stanu docelowego

W oparciu o potwierdzone w trakcie wywiadów wymogi Klientów względem czasu, jakości oraz kosztów procesu Zarządzania Ofertami przeprowadzona została analiza stanu obecnego tzw. current state, przy wykorzystaniu narzędzia mapowania przepływu strumienia wartości (Value Stream Mapping).

W trakcie warsztatów mapowania procesu Zarządzania Ofertami X-funkcjonalny zespół pracował nad 3 kluczowymi obszarami:

  1. Analizą stanu obecnego w odniesieniu do wymagań Klientów;
  2. Mapą stanu docelowego;
  3. 90 dniowym planem wdrożenia stanu docelowego.

Philips

 PDCA: Ustalenie warunków docelowych

Zdefiniowany proces docelowy został opisany za pomocą mierzalnych wskaźników, odzwierciedlających bezpośrednio oczekiwania Klientów.

W tym samym czasie X-funkcjonalny Zespół został przeszkolony w zakresie wykorzystania podstawowych narzędzi Lean w obszarze strukturalnego rozwiązywania problemów (3C) oraz ciągłego usprawniania, w duchu Kaizen, a następnie zaczął praktykować te narzędzia w codziennej pracy.

Philips

PDCA: Projekt pilotażowy

Po intensywnym okresie przygotowań, skupionym na zapewnieniu sprawnego przepływu informacji w łańcuchu wartości do klienta wskroś wielu funkcji zaangażowanych w proces oraz zdefiniowaniu standardów, wypracowane rozwiązanie było gotowe do przeprowadzenie testu z jednym z wybranych kluczowych klientów.

Ocena rezultatów w oparciu o głos Klienta dała nam zielone światło do kontynuacji zmian w obranym kierunku oraz standaryzacji wypracowanego podejścia dla pozostałych Klientów.

Philips

Usprawnienia – kluczowe obszary

Przeprowadzona transformacja Lean w obszarze procesu Zarządzania Ofertami skupiała się na wdrożeniu następujących zmian:

  • stworzeniu infrastruktury zarządzania procesem w krótkich interwałach czasowych przy wykorzystaniu elementów wizualnych,
  • wdrożeniu spotkań operacyjnych, przy wykorzystaniu tablicy komunikacyjnej, jako narzędzia do efektywnego zarządzania procesem,
  • standaryzacji procesu na różych poziomach: przepływ komunikacji wewnętrznej oraz zewnętrznej, oraz wprowadzeniu standardowych instrukcji pracy,
  • wykorzystaniu narzędzi do zarządzania zmianami w zarządzaniu ilością zapytań ofertowych ze strony klienta oraz balansowaniu obciążenia pracą w ramach zespołu przy jednoczesnym rozwoju umiejętności pracowników zaangażowanych w zmianę w zakresie wiedzy n/t metodologii Lean osadzonej w szerszym kontekście biznesowym.

Philips

Przeprowadzone zmiany, potwierdzone widoczną poprawą zdefiniowanych wskaźników biznesowych oraz wzrostem satysfakcji klienta położyły solidną podstawę do kontynuacji transformacji Lean w pozostałych procesach w środowisku komercyjnym firmy Philips Lighting S.A. oraz stały się referencją do wileu innych Zespołów pracujących nad usprawnieniem swoich obszarów w duchu Kaizen.

Anna Barejko, Lean Team Leader,CEE oraz Radosław Węklar, Quotation Team Manager, Philips Lighting S.A.

Philips Lighting S.A. jest zdobywcą I miejsca w konkursie na najlepsze studium przypadku lean w usługach 2015 zorganizowanego w ramach dorocznej Konferencji Lean Management przez Lean Enterprise Institute Polska. Szczegóły konkursu znajdują się na stronie konferencji pod adresem leankonf.pl.

Artykuł został opublikowany dzięki uprzejmości i za zgodą firmy Philips Lighting S.A.

Pobodne artykuły

Dlaczego dyrektor generalny powinien zostać ekspertem Lean?

Na to pytanie odpowiada Art Byrne, który w ciągu ostatnich 30 lat, piastując najwyższe stanowiska zarządcze, przeprowadził transformacje Lean w ponad 30 przedsiębiorstwach w 14 krajach, a swoje doświadczenia opisał […]

więcej

Dlaczego tak wiele prób transformacji firm kończy się fiaskiem? Wywiad z Davidem Mannem

Roberto Priolo: Przez wiele lat pracowałeś w Steelcase Inc tworząc szczupły system zarządzania (ang. Lean Management System). Czego się tam nauczyłeś? David Mann: Steelcase jest firmą z branży meblarskiej, która […]

więcej

Polecane warsztaty

Jak być efektywnym menadżerem w środowisku Lean, Lean Enterprise Institute Polska

Jak być efektywnym menadżerem w środowisku Lean

Praktyczny przewodnik po narzędziach i procesach Lean dla...

więcej
Symulacja Lean Manufacturing, Lean Enterprise Institute Polska

Symulacja Lean Manufacturing – stare (Hotel Diament)

Produkując rzeczywiste produkty w symulowanej fabryce w trakcie 4 zmian produkcyjnych, uczestnicy warsztatów przekonają się, jak duże korzyści...

więcej

Nie znalazłeś informacji, której szukasz? Zadzwoń lub wyślij do nas zapytanie

tel.: 506 785 310

e-mail: info@lean.org.pl

    Administrator Danych Osobowych: Lean Enterprise Institute Polska sp. z o.o.
    Pełna klauzula

    Zapoznałem się z pełną treścią klauzuli informacyjnej