Co właściwie dzieje się podczas Gemba Walk?

Lean zachęca, by spędzać w Gemba tak dużo czasu, jak to tylko możliwe. Ale co właściwie powinniśmy tam robić? Okazuje się, że chodzi nie tyle o robienie, ile o myślenie.

„Co właściwie robicie podczas wizyty w Gemba, czyli podczas „Gemba Walk”? Często spotykamy się z takim pytaniem. Trudno to zrozumieć, ale tak naprawdę nie robimy tam wiele więcej niż uczenie się myślenia w kategoriach Lean. Właśnie to jest najtrudniejsze, gdyż oznacza całkowitą zmianę naszego stosunku do prowadzenia biznesu.

Zamiast rozprawiać o teorii, sprawdźmy, co dzieje się podczas „Gemba Walk” w… samej Gemba. W tym celu wybierzemy się do jednego z centrów dystrybucyjnych Tokheim Service Group. To one zaopatrują naszych techników na północy kraju w części potrzebne do serwisowania dystrybutorów paliwa, a kierujemy nimi we Włoszech my sami: Fabio i Furio.

Centrum, o którym piszemy w tym artykule, zaczęło przygodę z Lean od wdrożenia 5S. Potraktowało sprawę poważnie, stąd całkiem dobre rezultaty:

W typowy dla Lean sposób obserwujemy i dyskutujemy z menedżerem centrum. Próbujemy odpowiedzieć na pytanie o kolejny krok w rozwijaniu 5S.

Ponieważ nie wpadamy na żaden oczywisty pomysł, stawiamy sobie kolejne pytanie: „Dlaczego w ogóle zaczęliśmy od 5S?”

Odpowiedź menedżera centrum: by zredukować czas realizacji zlecenia widziany oczami klienta, tzn. czas od złożenia przez niego zamówienia aż do otrzymania produktu. Brzmi sensownie. Odpowiedź dyrektora zarządzającego: by zwiększyć obroty zapasami. Równie dobra. A dyrektora generalnego, czyli prezesa całej firmy: by zwiększyć satysfakcję klienta dzięki krótszemu czasowi reakcji oraz by obniżyć koszty wynikające z braku potrzebnych w dalej chwili części. Tu także nie brak leanowego sensu.

Każdy z tych powodów jest bardzo ważny, ale dotyczy tylko zakresu w ramach pełnionej przez daną osobę funkcji. Myślimy o rozwiązaniu problemu, patrząc tylko z jednego – naszego – punktu widzenia. Nie bierzemy pod uwagę punktu widzenia operatorów. Jedna z lekcji, jakie otrzymaliśmy od Toyoty na temat narzędzi Lean, każe pytać, w jaki sposób dane narzędzie wpłynie na pracę operatorów?

Wobec tego pytanie brzmi: jak 5S wpłynie na pracę techników?

W centrum technicznym 5S ma ułatwić pracownikom ładowanie ciężarówek poprzez eliminację marnotrawstwa i zaoszczędzenie niepotrzebnych nerwów. To także ma sens. Niektórzy członkowie zespołu udoskonalają bowiem swoje ciężarówki tak, aby mogły pomieścić więcej rodzajów części zamiennych w mniejszych ilościach.

Czy zatem na półkach centrum znajdują wszystko, czego potrzebują? Czy wiedzą, gdzie co się znajduje? Czy wszystkie części są na swoim miejscu? Czy zapasy uzupełniono na czas?

Taki punkt widzenia zmienia nasze postrzeganie „uporządkowanego” magazynu. Teraz pytania dotyczące 5S brzmią następująco:

  • Sortowanie: co nie znajduje się na swoim miejscu i przeszkadza technikom? (przechowujemy mnóstwo materiałów potrzebnych klientom, ale zbędnych dla techników; możemy więc przeznaczyć dla tych materiałów specjalne miejsce, tak by nie przeszkadzały technikom).
  • Systematyka: różne części są przeznaczone dla różnych klientów. Jak zatem zaprojektować rozkład magazynu, by był bardziej intuicyjny?
  • Sprzątanie: w jaki sposób możemy upewnić się, że w magazynie jest porządek za każdym razem, gdy pojawiają się technicy? A pojawiają się o każdej porze dnia.
  • Standaryzacja: jakie procedury możemy wdrożyć, by zapewnić niezbędne zapasy na półkach i jednocześnie kontrolować ich poziom? Jak często musimy zmieniać położenie zapasów, ich ilości i trasy zaopatrywania?
  • Samodyscyplina: w jaki sposób upewniamy się, że magazyn jest żyjącym miejscem, które doskonali się i zmienia zgodnie z rzeczywistymi potrzebami techników?

Na żadne z powyższych pytań nie ma oczywistych i natychmiastowych odpowiedzi. Wszystkie jednak przypominają o prawdzie, która po latach praktykowania Lean wciąż pozostaje aktualna. Rzecz w tym, by przyjąć punkt widzenia pracowników i z tej perspektywy zastanowić się, jak im pomóc w lepszej organizacji i wykonywaniu pracy. Tymczasem zwykle staramy się sami organizować ich pracę, aby proces funkcjonował lepiej.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. więcej. Zamknij