Wyższe koszty, które nie dodają wartości? Pozbądź się „niebieskich”!

Początkowo, liczba potrzebnych mulitpaków była niewielka w porównaniu z ogólnym wolumenem produktów, więc łączenie opakowań w multipaki było operacją off-line, wykonywaną przy użyciu przezroczystej folii termokurczliwej, gdyż koszt zadrukowanej folii byłby znacznie wyższy. Następnie na powierzchni multipaka przymocowywano nową etykietę z kodem kreskowym.

Kiedy multipak okazał się popularny wśród klientów, popyt ze strony sprzedawców detalicznych wzrósł szybko i znacząco. Pakowanie w mulitpaki w trybie off-line okazało się za wolne i stało się jasne, że na linii potrzebna jest pakowarka i foliarka. Dodatkowo pojawił się problem z obecnymi multipakami w kasach supermarketów: ponieważ były opakowane w przezroczystą folię, często skanowano kod kreskowy jednego z opakowań indywidualnych wewnątrz multipaka, zamiast kodu dla całego opakowania zbiorczego. A wówczas multipak sprzedawany był za cenę opakowania indywidualnego – co oczywiście było bardzo korzystne dla konsumenta, ale niekoniecznie dla sprzedawcy detalicznego.

Wprowadzono rozwiązanie techniczne, „orientatora” – była to duża maszyna zainstalowana na linii, która obracała opakowania tak, aby wszystkie kody kreskowe na indywidualnych opakowaniach były skierowane do wewnątrz i nie były widoczne. Przy normalnej produkcji „orientator” był po prostu pomijany, więc nie miał wpływu na wydajność produkcji. Jednak przy produkcji multipaków (które nadal cieszyły się popularnością wśród klientów) maszyna stawała się wąskim gardłem na linii, spowalniając cały proces i zmniejszając wydajność.

„Nowa” niebieska szansa polegała na tym, aby przejść na zadrukowaną folię, która zakryłaby kody kreskowe na opakowaniach indywidualnych tak, żeby nie dało się ich sczytywać. Warsztaty szybkiego wdrożenia polegają na wprowadzeniu zmian w ciągu jednego tygodnia: zespół chciał nie tylko zidentyfikować niebieską szansę, ale też wdrożyć zmiany. Pozornie niewykonalne zadanie stało się jeszcze trudniejsze, kiedy zespół zorientował się, że wiceprezes ds. marketingu, Gary Keider, który miał zatwierdzać każdą decyzję, jest na urlopie i wydał stanowczy zakaz przeszkadzania mu podczas urlopu. Mimo to zespół zdecydował się do niego zadzwonić.

Oto email, który wiceprezes wysłał do zespołu ds. marketingu i sprzedaży w reakcji na telefon:

Temat: Drukowana folia

Drogi Zespole,

Może słyszeliście, że otrzymywaliśmy od klientów negatywne uwagi dotyczące naszych wielopaków, szczególnie były to uwagi na temat oznakowania trzech boków multipaka, co umożliwiałoby optymalizację komunikacji na paletach. Ostatnio wysłałem email z prośbą o rozważenie szybkiego przejścia na zadrukowaną folię, uznając to za jedno z możliwych rozwiązań tej kwestii. Dzisiaj otrzymałem informację, że kierownicy produkcyjni w zakładzie w New Milford chcieliby natychmiast przejść na folię z nadrukiem zakrywającym kody kreskowe wewnątrz wielopaków, a następnie wprowadzić to rozwiązanie w pozostałych zakładach. Nie musieli mnie długo prosić o wyrażenie zgody. Wszedłem w to z pełnym entuzjazmem i zobowiązałem nasz zespół do podjęcia wszelkich potrzebnych działań mających na celu wprowadzenie tej natychmiastowej zmiany. Musimy uczynić ją naszym priorytetem; grafika i specyfikacje mogą stać się wąskim gardłem, więc musimy poszukać kreatywnych rozwiązań, aby przyspieszyć cały proces.

Proszę zauważyć, że jestem na urlopie, ale był to na tyle duży „przełom”, że na 15 minut zrezygnowałem z wypoczynku, aby napisać tę wiadomość. Teraz wracam do upalnej pogody, błękitnego nieba, basenu, golfa i kilku drinków dla dorosłych.

Gary Keider

Był wyraźnie podekscytowany tym pomysłem – nie tylko chciał przejść na zadrukowana folię, ale chciał to zrobić bardzo szybko. Nie tworzył przeszkód dla zmiany, ale pokazał, że zauważa problem i chce go rozwiązać jak najszybciej i o to właśnie poprosił swój zespół. (Choć komentarze końcowe nie zostawiały pola do domysłów – żadnych dalszych telefonów!)

W ciągu tygodnia ustalono, gdzie leżą niebieskie szanse i wdrożono rozwiązanie zaraz po sprowadzeniu zadrukowanej folii. „Orientator” został usunięty z linii i wydajność na linii wzrosła o 22% podczas produkcji multipaków.

Należy zauważyć, że świat handlu detalicznego staje się coraz bardziej konkurencyjny, w związku z czym firmy znajdują się pod coraz silniejszą presją, muszą wciąż tworzyć nowe receptury produktów, korzystać z nowych zaawansowanych materiałów i często zmieniać opakowania. Jednak rzadko skupiają się na zrozumieniu i wyeliminowaniu tych rzeczy, które zwiększają koszty dla konsumenta, nie dodając jednocześnie wartości. Dlatego to bardzo prawdopodobne, że również w Waszej firmie znajdziecie dużo niebieskich szans. Czy nie czas najwyższy pozbyć się tych źródeł marnotrawstwa? Dzięki temu uprościcie swój łańcuch dostaw i zwiększycie marże, nie zmniejszając wartości dostarczanej klientowi.

 

Autor: Ian Glenday

Ian Glenday jest coachem i senseiem Lean z dużym doświadczeniem we wspieraniu zmiany w różnych gałęziach przemysłu, m.in. w sektorze chemicznym, spożywczym i farmaceutycznym. Zaczął swoja przygodę z Lean pod koniec lat siedemdziesiątych jako mikrobiolog prowadzący zakład fermentacyjny produkujący enzymy, w którym po raz pierwszy zaczął rozwijać koncepcje i zasady Lean/RFS do zastosowania w przemyśle o procesach technologicznych ciągłych. Później rozpoczął pracę w Reckitt & Colman, a następnie został szefem działu rozwijania strategii w Norwich w Anglii, gdzie dzięki zastosowaniu zasad Lean w całej firmie możliwe było zwiększenie sprzedaży przypadającej na pracownika, zwiększenie udziału w rynku oraz zwiększenie marży zysku. Ian jest również autorem dwóch książek nagrodzonych nagrodą Shingo: Przejdź na logikę przepływu i Lean/RFS: putting the pieces together.

Ta część serwisu jest dostępna wyłącznie dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników. Dostęp do treści bazy wiedzy LEI Polska jest całkowicie bezpłatny.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się!


Zapomniane hasło? Kliknij aby zresetować hasło

Nowy użytkownik? Zarejestruj się!

Jeżeli mają Państwo problem z zalogowaniem się do bazy, prosimy o:

  1. sprawdzenie czy hasło zostało wprowadzone bez spacji
  2. sprawdzenie czy w nazwie użytkownika nie występuje imię bądź jeśli występuje jest ono połączone z innymi znakami
  3. wyczyszczenie pamięci cache poprzez wciśnięcie dwóch klawiszy jednocześnie: CTRL i F5
Jeżeli problem występuje dalej napisz support@firma.lean.org.pl
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. więcej. Zamknij