fbpx
Zarządzać znaczy uczyć

Zarządzać znaczy uczyć

Rozwiązywanie problemów i rozwój pracowników z wykorzystaniem metody A3

Tytuł oryginału: Managing to Learn

„Zarządzać znaczy uczyć” jest pierwszym w Polsce podręcznikiem, który pokazuje, czym jest zarządzanie polegające na jednoczesnym rozwiązywaniu problemów i rozwoju ludzi. Książka ta, przedstawiona jako dialog pomiędzy menadżerem i jego szefem, wyjaśnia sposób, w jaki myślenie A3 wspomaga każdego przełożonego w doskonaleniu najważniejszego składnika przemian – ludzi, na których pomysłach, umiejętnościach i zaangażowaniu oparte są wszelkie zmiany.

Metoda raportu A3 jest jak dotąd w Polsce stosunkowo mało znana, a ci, którzy o niej słyszeli, najczęściej kojarzą ją z rozwiązywaniem problemów. Pozornie to tylko kartka formatu A3, podzielona na kilka rubryk, jednak w rzeczywistości to wszechstronne i bardzo użyteczne narzędzie oraz specyficzny sposób myślenia i wnioskowania, który jest za nim ukryty. Ta jedna kartka formatu A3 zmusza do syntezy oraz wyboru tylko tych działań, które mają największy wpływ na osiągnięcie zamierzonego efektu. Bardzo często raport A3 określany jest również jako narzędzie obejmujące i prezentujące zasady ustrukturyzowanego myślenia, zorientowanego na osiągnięcie zadanych celów i ciągłe doskonalenie Kaizen.

Dlatego też tytuł podręcznika „Zarządzać znaczy uczyć” jest nieprzypadkowy, bo A3 to często brakujący element na drodze od pomysłu do wdrożenia konkretnych rozwiązań w praktyce. Podręcznik ten przedstawia sposób, w jaki A3 rozwija umiejętności zarządzania i jak zmienia je w efektywny proces uczenia i wspólnego dochodzenia do najlepszych rozwiązań.

Podręcznik w wyjątkowo przejrzysty sposób ukazuje, jak prawidłowo kształtować relacje na linii uczeń-mistrz oraz wyjaśnia, czym w rzeczywistości jest proces rozwoju ludzi w organizacji. Po jego lekturze oczywistymi stają się rzeczy, o których na co dzień wielu z nas, w roli menadżerów, albo zapomina albo z których nie zdaje sobie zupełnie sprawy. Oto kilka przykładów:

  • Nie ma substytutu obserwacji bezpośredniej – zbieranie danych i faktów na miejscu (w gemba) to najbardziej wiarygodne źródło informacji. Poleganie na opiniach, wypowiedziach czy odczuciach, które nie są poparte faktami, prowadzi wprost do niewłaściwych rozwiązań. Niestety, taką naturę zdaje się mieć bardzo wiele podejmowanych w naszym życiu zawodowym decyzji.
  • Mimo, iż często znamy odpowiedź na wiele problemów, z którymi zmagają się nasi pracownicy (i aż nas korci, aby natychmiast powiedzieć im, co mają zrobić), sztuką jest takie pokierowanie ich działaniami, aby sami znaleźli właściwe rozwiązanie.
  • Wybór właściwego rozwiązania (lub środka zaradczego), często nie jest zadaniem, które da się wykonać od razu. Natychmiastowe „przeskakiwanie” do rozwiązań – najczęstszy grzech w procesie „tradycyjnego zarządzania” – niejednokrotnie sprawia, że wybrany środek zaradczy nie tylko pomija inne, lepsze rozwiązania, ale często w ogóle nie trafia w przyczynę źródłową, oddziałując wyłącznie (często nieskutecznie) na symptomy problemu.

Niewątpliwą zaletą tego podręcznika jest forma, w jakiej czytelnik ma okazję prześledzić proces uczenia się, który przechodzą obaj bohaterowie książki. Oryginalna, równoległa prezentacja spostrzeżeń, wniosków i rozwoju każdego z nich sprawia, że podręcznik jest dobrym źródłem wiedzy zarówno dla tych, dla których raport A3 może być narzędziem do rozwiązywania problemów, prezentacji przełożonym własnych pomysłów oraz raportowania postępów w projektach, jak i dla tych, którzy raporty takie zatwierdzają, wyznaczają kolejne cele i rozwijają swoich podwładnych.

Nie znalazłeś informacji, której szukasz? Zadzwoń lub wyślij do nas zapytanie

tel.: 506 785 310

e-mail: info@lean.org.pl

    Administrator Danych Osobowych: Lean Enterprise Institute Polska sp. z o.o.
    Pełna klauzula

    Zapoznałem się z pełną treścią klauzuli informacyjnej