fbpx

Osiem kroków do spektakularnej poprawy jakości

 

Ekspert Sadao Nomura dzieli się sprawdzoną metodą na uzyskanie bezprecedensowych postępów w zakresie jakości, opracowaną na podstawie kilku dekad doświadczeń w usprawnianiu zakładów w USA, Europie, Azji, Afryce i Japonii.

Swój pierwszy kontakt z amerykańską fabryką wózków widłowych, przejętą przez Toyota Logistics & Forklift (TL&F), konsultant ds. jakości Sadao Nomura wspomina następująco: „Zakład był przepełniony tak wieloma rzeczami, że nie mogłem stwierdzić, co się dzieje i gdzie”. Uszkodzone wózki widłowe stały bezczynnie w oczekiwaniu na przeróbki. Pracownicy w pośpiechu budowali nowe podnośniki.

Zakład próbował rozwiązać swoje problemy z jakością od 2000 roku, w którym został przejęty przez TL&F, czyli Dział Pojazdów Przemysłowych Toyota Industries Corporation. Nomura odwiedził go w roku 2006, ale początkowo postępy były niewielkie, mimo że doświadczenie Nomury zdobyte dotychczas było ogromne. Wkrótce jednak wszystko się zmieniło.

Oczekiwano poprawy, ale nie spodziewano się, ze okaże się aż tak spektakularna (w języku japońskim tak wielką, nieoczekiwaną zmianę określa się słowem dantotsu). Skuteczne metody Sadao Nomury zostały następnie przejęte w macierzystych zakładach Toyoty w Japonii. Owe metody Nomura przedstawił w książce zatytułowanej Droga Toyoty do doskonałej jakości, która właśnie ukazała się nakładem Wydawnictwa Lean Enterprise Institute Polska pod patronatem firmy Toyota Material Handling Polska. Dokładne wyjaśnienia i opisy wzbogacono o 200 grafik i schematów, które pomogą jeszcze lepiej zrozumieć metody Nomury i zastosować je w każdej organizacji.

Jednym z pierwszych działań Nomury było wdrożenie specjalnej ośmiostopniowej procedury. W dużej mierze polegała ona na tym, że liderzy zespołów podejmowali kroki mające na celu zapobieganie ponownemu wystąpieniu wad. Jest to ustandaryzowany proces, w którym kładzie się nacisk na badanie przyczyn wad i natychmiastowe wdrażanie środków zaradczych. Łatwa do zrozumienia dla menedżerów i operatorów procedura sprawiła, że w każdym dziale firmy dążono do identyfikacji wad i zapobiegania im w jednolity sposób.

W ciągu dwóch lat amerykański zakład zmniejszył liczbę wad podczas kontroli gotowych pojazdów aż o 90%. Wysiłek ten sprawił, że firma osiągnęła nowy poziom wyników. W przedmowie do książki prezes tej firmy podkreślił, że jeden z zakładów zwiększył produkcję z 4000 pojazdów w 2008 roku do 22 000 pojazdów w roku 2019, co stanowi wzrost o 450% w tym samym obszarze produkcyjnym.

Metoda 8 kroków Nomury pozwala każdemu zrozumieć, jak zapobiegać ponownemu wystąpieniu wad. Dzięki jej zastosowaniu wszyscy prowadzą działania zapobiegawcze i wdrażają środki zaradcze w ten sam ustrukturyzowany sposób oraz mają możliwość oceny, jak daleko sięga problem i gdzie leży się jego przyczyna, dzięki czemu wzajemne uczenie się w organizacji staje się bardzo łatwe.

 

Ściągnij metodę 8 kroków Nomury w formacie pdf i odbierz rabat 10% na książkę!

 

Metoda 8 kroków Sadao Nomury

1. Sprawdzenie faktycznej wady

Przeprowadzane jest natychmiast przez lidera zespołu (na grafice jako TL, team leader).

Konkretne wadliwe części są sprawdzane w celu zidentyfikowania procesu, w którym powstała wada.

2. Kontrola zapasów i ich przesortowanie

Przeprowadzane są natychmiast przez lidera zespołu.

Należy sprawdzić, czy w zapasach znajdują się inne części mające tę samą wadę, aby mieć pewność, kiedy wada zaczęła, a kiedy skończyła występować.

3. Identyfikacja przyczyny

Jest wdrażana przez lidera zespołu tego samego dnia.

Poszukiwanie przyczyn odbywa się zgodnie z praktyką genchi genbutsu. Bada się ją również przez wywiady z pracownikami danego procesu.

4. Zastosowanie środków zaradczych

Jest wdrażane przez TL tego samego dnia.

Aby zapobiec powtórzeniu się przyczyny wady i jej wypuszczeniu wdraża się odpowiednie środki zaradcze. Te faktycznie wdrożone zapisuje się w arkuszach na plastikowej tablicy asaichi.

5. Raportowanie podczas asaichi

Raport przedstawia lider zespołu na następnym spotkaniu asaichi.

Lider właściwego zespołu wyjaśnia wszystkim uczestnikom spotkania przyczyny i środki zaradcze w łatwy do zrozumienia sposób, zapisuje wszelkie instrukcje lub wskazówki w arkuszu i przeprowadza dalsze działania.

6. Standaryzacja i rozpowszechnienie wdrożenia

Przeprowadzane jest przez lidera zespołu następnego dnia i polega na ustaleniu procedur pracy i podstawowych zasad:

  • Czy istnieje jakiś standard pracy?
  • Czy pracownicy go rozumieją? Czy samo przestrzeganie go jest do przyjęcia? Jeśli nie, natychmiast należy zweryfikować standard.
  • Jeśli nie istnieje, należy go natychmiast opracować. Niech będzie tak prosty, żeby pracownicy mogli go zrozumieć na pierwszy rzut oka.
  • Należy sporządzić listę podobnych procesów/rzeczy i rozpowszechnić tam wdrożenie.

Stanu „zero wad” nie da się osiągnąć tylko przez usprawnienie procesu, w którym powstała wada.

7. Edukacja i szkolenia

Prowadzone są przez lidera zespołu następnego dnia.

Edukacja to uczenie ludzi tego, co jest ustandaryzowane. Szkolenie zaś ma pozwolić pracownikom prawidłowo wykonywać podczas rzeczywistej pracy to, czego zostali nauczeni. Lider zespołu musi skłonić ich do obietnicy wykonywania tego, czego ich nauczono.

8. Codzienne zarządzanie (daily management)

Sprawdzane jest przez lidera zespołu każdego dnia. Lider zespołu sprawdza, czy członkowie rzeczywiście wykonują to, co im polecono. Należy sprawdzać pracę członków zespołu przez obserwację genchi genbutsu i niezwłocznie korygować ewentualne wady.

O autorze

Pracę w Toyota Motor Sales (obecnie Toyota Motor Corporation) rozpoczął w 1965 roku. Od roku 1993 był dyrektorem działu nadwozi w zakładzie Motomachi. Przez trzynaście i pół roku pracował jako trener w zakresie poprawy jakości w zakładach produkcyjnych Toyota Motor w Indonezji, Australii i RPA.

W latach 2002–2006 był prezesem Technol Eight Co., Ltd. Następnie jako starszy doradca prowadził od lipca 2006 do marca 2014 roku działania na rzecz jakości Dantotsu w Odziale Pojazdów Przemysłowych Toyota Industries.

Obecnie Sadao Nomura udziela wskazówek producentom części jako konsultant ds. poprawy jakości.

 

Książka Sadao Nomury Droga Toyoty do doskonałej jakości ukazała się nakładem Wydawnictwa Lean Enterprise Institute Polska i jest dostępna w księgarni leanbooks.pl. Książka została objęta patronatem firmy Toyota Material Handling Polska.

Pobierając 8 kroków Nomury w formacie pdf, otrzymasz rabat 10% na zakup książki w naszej księgarni.

 

 

 

 

 

Patron wydania

Patronem pierwszego wydania książki Sadao Namury jest Toyota Material Handling Polska. Toyota Material Handling jest częścią Toyota Industries Corporation – grupy obejmującej 17 korporacji działających w 5 branżach. Wraz z Toyota Material Handling International oraz oddziałami działającymi w Ameryce Północnej, Chinach i Japonii dostarcza swoim klientom sprzęt do transportu wewnętrznego, który pozwala im na optymalizację prowadzonej działalności.

Toyota Material Handling oferuje szeroki zakres rozwiązań, obejmujący m.in. wózki widłowe, automaty do składowania, systemy zarządzania flotą, oraz serwis i wsparcie techniczne. Produkty TMH są znane z niezawodności, efektywności i wysokiego poziomu bezpieczeństwa, co sprawia, że są pierwszym wyborem wielu klientów z różnych branż.

Więcej informacji o Firmie Toyota Material Handling znajduje się na stronie toyota-forklifts.pl.

Nie znalazłeś informacji, której szukasz? Zadzwoń lub wyślij do nas zapytanie

tel.: 506 785 310

e-mail: info@lean.org.pl

    Administrator Danych Osobowych: Lean Enterprise Institute Polska sp. z o.o.
    Pełna klauzula

    Zapoznałem się z pełną treścią klauzuli informacyjnej