Jak przerwać ból głowy? Holistyczne podejście do pacjenta

Zakład Electrolux w Świdnicy

Fabryka Electrolux w Świdnicy to jedna z czterech fabryk tej grupy w Polsce. Poza oddziałem świdnickim, Electrolux produkuje w Polsce również zmywarki w Żarowie, pralki w Oławie oraz suszarki w Siewierzu. Dodatkowo w Krakowie oraz w Warszawie zlokalizowane są centra serwisowe zajmujące się obsługą finansowo-marketingową grupy. 10 lat obecności na dolnośląskim rynku było niezwykle ekscytującą podróżą prowadzącą do rozwoju silnego biznesu z dużymi perspektywami. Przez te lata wielu naszych pracowników, którzy zaczynali pracę na najniższych szczeblach, dziś zajmują stanowiska kierownicze, bądź są ekspertami z ogromną wiedzą i doświadczeniem w swojej dziedzinie. Ciągły rozwoju fabryki ma na celu umocnienie pozycji lidera na polskim rynku produkcyjnym oraz zwiększenie konkurencyjności. Pomimo trudnych warunków ekonomicznych w Europie, świdnicki Electrolux nadal inwestuje w firmę, ludzi, markę, a także w rozwój nowych technologii.

Wyroby produkowane w Świdnicy dzielą się na dwie główne grupy, którymi są piekarniki oraz kuchenki wolnostojące. Wraz z ciągłymi zmianami zachodzącymi na rynkach światowych oraz w preferencjach klientów dopasowujemy się do zapotrzebowania rynków, w związku z tym produkcja w Świdnicy to w większości piekarniki pod zabudowę. W pierwszym roku działalności, czyli w 2006 r. produkcja w fabryce ograniczała się do jednego modelu kuchenki wolnostojącej i wyniosła 2000 sztuk. W ciągu 10 lat rozszerzyliśmy produkcję z jednego do ponad 20 różnych typów i osiągnęliśmy poziom produkcji przewyższający milion sztuk rocznie.

Nasze produkty są projektowane i produkowane zgodnie z wymogami technicznymi (napięcie, rodzaj przyłącza elektrycznego, wielkość sprzętu) oraz wymaganiami rynku różnych krajów (kolorystyka, wyposażenie). Naszym największym odbiorcą jest Wielka Brytania, ale duża część naszych produktów przeznaczona jest dla firmy Ikea.

Pod koniec 2016 r. na terenie fabryki w Świdnicy zakończyły się prace związane z rozbudową, obejmujące powiększenie magazynu oraz zwiększenie możliwości produkcyjnych dodając kolejną linię montażową, co w sumie daje ich 7 (Rys. 1).

Rysunek 1 Layout fabryki Elextroluxa w Świdnicy produkującej piekarniki i kuchenki wolnostojące

EMS – Nasza Droga Do Doskonałości

W 2005 roku firma Electrolux stała się pierwszą firmą produkującą urządzenia elektryczne, posiadającą globalny standard produkcji (EMS – Electrolux Manufacturing System). System produkcyjny firmy Electrolux jest sposobem prowadzenia codziennej działalności w naszych procesach produkcyjnych. Jest to kluczowa platforma napędowa zarówno wyników operacyjnych, jak i transformacji kulturowej.

EMS jest programem „Lean Manufacturing” firmy Electrolux i jest to szereg zasad, narzędzi i metod, które są konsekwentnie stosowane w całej Grupie. EMS jest wynikiem ciągłego uczenia się i poszukiwania metodologii w innych bardzo konkurencyjnych gałęziach przemysłu, takich jak przemysł motoryzacyjny i lotniczy.

Zaczęliśmy wdrażać EMS jako „Nasz sposób na osiągnięcie doskonałości”, aby wyprzedzić konkurencję jednak pomimo upływu czasu, ten początkowy motyw rozpoczęcia programu EMS jest nadal aktualny.

Nasza strategia zmierzająca do stania się najlepszą firmą na świecie, mierzona przez naszych klientów, pracowników, akcjonariuszy oraz wpływ, jaki wywieramy na naszą planetę, opiera się na czterech kluczowych filarach:

  • Efektywny rozwój. Firma Electrolux realizuje liczne inicjatywy strategiczne, aby lepiej rozwijać rynek i dalej zwiększać zyskowność. Koncentruje się na zwiększeniu udziału sprzedaży w regionach rozwijających się, wzmacniając pozycję na głównych rynkach Grupy oraz w globalnym segmencie premium, rozwijając korzystne kategorie produktów o wysokim poziomie, usługi i operacje po sprzedaży, zmniejszając złożoność i koszty produkcji.
  • Innowacje (produkty, usługi, marka i projekt). Proces rozwoju produktów grupy Electrolux jest oparty na sugestiach konsumentów, co umożliwia szybką adaptację do potrzeb rynku, a co za tym idzie, wpływa na rosnącą liczbę konsumentów. Kluczowym czynnikiem jest współpraca między działem marketingu, działem R&D zajmującym się badaniami i rozwojem oraz działem projektowania.
  • Doskonałość operacyjna. Doskonałość operacyjna stanowi warunek wstępny zrównoważonej rentowności. Electrolux wykorzystuje globalną siłę i skalę w celu zwiększenia wydajności i obniżenia kosztów.
  • Ludzie i przywódcy. Dedykowani pracownicy z różnych środowisk odgrywają kluczową rolę w tworzeniu innowacyjnej kultury korporacyjnej, która jest konieczna, aby Electrolux odniósł sukces i osiągnął zamierzone cele. Electrolux wyraźnie przyznaje, że droga do sukcesu zaczyna się od ludzi.

Firma Electrolux mogła świętować wiele sukcesów od rozpoczęcia swojej działalności w 2005 roku. W tym czasie efektywność operacyjna znacznie wzrosła, a wygląd i struktura naszych obiektów jest bardziej spójna. Korzyści te można przypisać zaangażowaniu naszych pracowników w wykorzystywanie technik i zasad EMS w codziennej pracy.

EMS zapewnia uporządkowane podejście do problemów operacyjnych, zapewniając solidne i sprawdzone rozwiązania. Standardowe narzędzia i techniki wygenerowane w trakcie rozwoju EMS mogą być zastosowane jako uniwersalne wzory rozwiązań we wszystkich działach oraz fabrykach.

Wprowadzenie programu EMS umożliwiło firmie Electrolux pełniejsze wykorzystanie globalnej skali Grupy (odziały w ponad 30 krajach) poprzez ujednolicenie procesów, metod i technik. Pozwoliło to zakładom produkcyjnym w różnych miejscach współpracować w sposób skoordynowany, a najlepsze praktyki wewnętrzne z poszczególnych fabryk zostały zidentyfikowane i wdrożone do innych lokalizacji.

Wdrożenie EMS doprowadziło do zwiększenia zaangażowania zespołów produkcyjnych w poprawę ich procesów. Pozwoliło to na podejmowanie decyzji na temat problemów i kwestii, które mają zostać wprowadzone na najwłaściwszym poziomie i zaczęło tworzyć kulturę ciągłej poprawy, angażując każdego członka zespołu Electrolux.

Zdolność naszych pracowników do respektowania EMS zwiększyła się ogromnie i jest to potężny atut w obliczu wyzwań operacyjnych przyszłości.

 

Autor: 

Piotr Kuś, Dyrektor zakładu, Electrolux Sp. z o.o. w Świdnicy

Artykuł stanowi przedruk publikacji zamieszczonej w materiałach konferencyjnych XVII Konferencji Lean Management, która odbyła się we Wrocławiu w dniach 6-8 czerwca 2017 roku. Konferencja, która organizowana jest corocznie przez Lean Enterprise Institute Polska, przeznaczona jest dla sektorów produkcyjnego i usługowego. Zapraszamy do odwiedzenia obszernego serwisu internetowego poświęconego Konferencji pod adresem www.leankonf.pl.

Artykuł został opublikowany dzięki uprzejmości i za zgodą firmy Electrolux sp. z o.o.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. więcej. Zamknij