XII Międzynarodowa Konferencja Lean Management
12
th
International Lean Management Conference
84
Mapowanie Diagnostyczne zapewnia nam narzędzia analityczne, takie jak VSM oraz
Mapowanie Procesu, które można wykorzystać do identyfikacji oraz ustalania priorytetów
poprawy w procesach produkcyjnych.
Narzędzia Jakości oferują metody doskonalenia wewnętrznych i zewnętrznych wyników
jakościowych, aby nasze produkty niezawodnie funkcjonowały na rynku.
Kolejną grupą narzędzi jest
Zmiana Kultury
.
Zmiana kultury angażuje każdego pracownika w tworzenie wspólnoty kulturowej dającej
nam przewagę nad konkurencją.
Rozwój i Zaangażowanie Pracowników oznacza pełną integrację całego zespołu, tak aby
maksymalnie wykorzystać umiejętności i doświadczenia wszystkich pracowników.
Pomaga nam w tym System Certyfikacji Pracowników, który poprzez wyznaczenie
czterech poziomów certyfikatów pozwala każdemu pracownikowi, zależnie od wkładu
w aktywności EMS, uzyskać stosowny certyfikat potwierdzający zaangażowanie.
Pozostałe narzędzia pomagają w określeniu wizji przyszłych osiągnięć, do których
dążymy jako organizacja oraz zapewnieniu, że każdy członek zespołu jest świadomy
swojej roli w realizacji tej wizji. Dodatkowo posiadamy proces oceny wyników oraz
System Certyfikacji zakładów, które możemy wykorzystać do ustalenia poziomu
wdrożenia EMS w każdym zakładzie.
Wszystkie elementy są kluczowe w codziennej pracy fabryki. Jedną z kluczowych
koncepcji w ramach wdrażania EMS było wdrożenie organizacji w fabrykach z naciskiem
na rolę Lidera Zespołu w procesie ciągłego doskonalenia procesów.
3.3. ROLA LIDERA I KONCEPCJA ZESPOŁU EMS
Jesteśmy przekonani, iż Lider Zespołu ma kluczową rolę we wdrażaniu narzędzi EMS
w swoim obszarze, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę trwałość zastosowanych
rozwiązań.
Liderzy Zespołów oprócz nadzoru nad codzienną produkcją są także Liderami Wdrażania
EMS w swoich obszarach.
Liderzy uczestniczą we wdrażaniu wszystkich elementów EMS, takich jak Doskonalenie
Procesów (Balansowanie Linii, 8D, Mapowanie Procesu), Zmiana Kultury (szkolenia,
system certyfikacji), ale przede wszystkim ich rola jest kluczowa dla wdrożenia narzędzi
z zakresu Stabilności.
Liderzy Zespołów kierują wdrażaniem i audytowaniem warunków 5S, uczestniczą
w tworzeniu dokumentów Standaryzacji Pracy oraz ich audytowaniu i ulepszaniu,
zarządzają Tablicami Informacyjnymi (Rys. 5), prowadzą warsztaty eliminacji strat
w procesie, oraz liderują lokalnym aktywnościom PDCA.