Eurobank: stawiamy na jasną stronę produktywności
Uzasadnienie dla projektu Eurobank dynamicznie zwiększa sprzedaż swoich usług, co przekłada się na większe obciążenie jednostek centralnych Stąd poszukiwania metod, które pozwolą zwiększyć produktywność jednostek centralnych, aby tymi samymi zasobami obsługiwać większą liczbę spraw

Uzasadnienie dla projektu
- Eurobank dynamicznie zwiększa sprzedaż swoich usług, co przekłada się na większe obciążenie jednostek centralnych
- Stąd poszukiwania metod, które pozwolą zwiększyć produktywność jednostek centralnych, aby tymi samymi zasobami obsługiwać większą liczbę spraw
- Jasna strona produktywności to takie podejście, w którym większą produktywność uzyskuje się nie poprzez bardziej wytężoną pracę, ale poprzez usuwanie marnotrawstw i zakłóceń w procesach
Eurobank
eurobank posiada szeroką ofertą dla klientów indywidualnych i koncentruje się na rozwoju obsługi online z pomocą nowoczesnej bankowości elektronicznej. Swoją działalność opiera na zrozumieniu potrzeb i bliskich relacjach z klientami – zgodnie z hasłem „eurobank na co dzień”.

Wyzwania w projekcie
- Odkrycie potencjałów poprawy produktywności nie wymagających znaczących inwestycji (np. w IT)
- Rzeczywista poprawa produktywności liczona liczbą spraw realizowanych przez zespół miesięcznie
- Przekonanie kierownictwa i pracowników do wdrażanych metod Lean Management
Korzyści, które osiągnęliśmy
- Wzrost produktywności zespołu o 14,32%
- Stworzenie efektywnej metody zwiększania produktywności poprzez eliminację marnotrawstw i zakłóceń
- Dobry odbiór wyników projektów przez kadrę dyrektorską i pracowników, co spowodowało „ssanie” w organizacji na kolejne tego typu projekty
Przebieg projektów
Etap I
W pierwszym etapie postanowiono przeprowadzić projekt we współpracy z Lean Enterprise Institute Polska z wykorzystaniem narzędzia Studium Produktywności. Celem projektu było:
- wykonanie analiz, które na podstawie pomiarów, pozwoliłby wykazać:
- jakie zakłócenia w procesach występują w wybranym zespole i ile czasu codziennie zabierają,
- które zadania wymagają najwięcej czasu pracy, a przez to powinny być brane pod uwagę w pierwszym rzędzie do doskonalenia,
- wyszkolenie wewnętrznych ekspertów, którzy będą wykonywali Studium Produktywności samodzielnie w innych obszarach.
W tym etapie kluczowe było zrozumienie, że szereg działań, które dotychczas uważano za uzasadnione jest de facto zakłóceniem (np. konsultacje wewnętrzne, czy wyjaśnianie braków w dokumentach) i co najważniejsze, że można je wyeliminować. Kolejnym krokiem jest dobranie odpowiednich metod i narzędzi Lean Management, które pozwolą wyeliminować zakłócenia, zabierające najwięcej czasu i usprawnić zadania, które są najbardziej pracochłonne.
Etap II
W tym etapie eksperci wewnętrzni samodzielnie wykonali kolejny projekt z wykorzystaniem Studium Produktywności w powiązaniu ze Standaryzacją Procesów i Sterowaniem Wizualnym, w zespole weryfikacji wniosków kredytowych.
Analizy z wykorzystaniem Studium Produktywności wykazały, że zakłóceniem, które zabiera najwięcej czasu są konsultacje wewnętrzne. Stąd położono nacisk na jeszcze lepsze ustandaryzowanie procesów i szkolenia pracowników. Dodatkowo wdrożono tablice do wizualnego sterowania procesem. Te wszystkie zmiany pozwoliły zwiększyć produktywność zespołu o 14,32 %.


Wypowiedzi klientów
Wyzwanie, jakie przed nami postawiono, to przygotowanie zespołu na obsługę zwiększonego wpływu wniosków w możliwie krótkim czasie (tj. na koniec Q1 2016). Naszą rolą było poprowadzenie prac od strony metodycznej – od identyfikacji stanu bieżącego po obserwację skutków wdrożenia zmian. W tym projekcie kluczowe okazało się ogromne zaangażowanie zespołu Jednostki Centralnej w ustalanie rozwiązań. Cel został osiągnięty poprzez wypracowanie najlepszych praktyk i ujednolicenie procesu pracy, wyrównanie know-how w zespole, poprawę komunikacji oraz wdrożenie kultury ciągłego doskonalenia.
Bartek Kruczek, DOiP, analityk procesów biznesowych, odpowiedzialny za prowadzenie programu w Jednostce Centralnej, Eurobank
Poza bieżącą współpracą z DOiP w realizacji poszczególnych etapów projektu, moją rolą było również wypracowanie konsensusu w zespole Jednostki Centralnej. Wdrożenia dokonywaliśmy na „żywym organizmie”, a duża część prac wymagała zaangażowania pracowników mojego zespołu. Jestem zdania, że skuteczność zmian w dużej mierze zależy właśnie od poziomu akceptacji osób w to zaangażowanych. Na tym nam szczególnie zależało, dlatego każdy z pracowników miał swój udział w projekcie, a każda zmiana była pochodną wcześniejszych wspólnych ustaleń. Było warto.
Bożena Manowiec, kierownik hipotecznej Jednostki Centralnej w DKR), Eurobank
Bądź na bieżąco i zyskaj darmową wiedzę w naszym newsletterze!
Nowości ze świata Lean, wydarzenia, oferty specjalne – dołącz, aby być na bieżąco!