Lean w praktyce. Od Business Plan Deployment do dostosowania wydajności do zapotrzebowania klienta.

1. WSTĘP

Niniejsze opracowanie powstało w oparciu o doświadczenia autora w zakresie wdrażania i usprawniania procesów produkcyjnych w fabryce silników wysokoprężnych GM Powertrain Poland (dawniej: Isuzu Motors Polska). Narzędzia Lean Manufacturing znajdują szerokie zastosowanie w produkcji seryjnej i można je wykorzystać również w warunkach dużej zmienności produktów, jak i dużej zmienności wielkości produkcji w procesie optymalizacji kosztów.

W swoim opracowaniu nawiążę do założeń systemu GM GMS1, który tworzy 5 zasad podstawy funkcjonowania zakładu i ma za zadanie realizację pięciu głównych celów:

  • Stworzenia organizacji skupiającej się na ludziach
  • Stworzenia atrakcyjnego produktu
  • Osiągnięcia konkurencyjnych kosztów
  • Szybkiej reakcji na sugestie klienta
  • I co najważniejsze: zapewnienia bezpiecznego środowiska pracy.

Opracowanie będzie uwzględniało również aspekt reagowania na potrzeby klienta poprzez dostosowanie wielkości produkcji do zamówień, oraz elastycznego wprowadzania zmian w wielkości produkcji z uwzględnieniem realizacji zakładowych celów określonych w ramach procesu BPD (Business Plan Deployment ), który ma zastosowanie nie tylko na szczeblu zakładowym, ale opiera się również na celach poszczególnych zespołów.

2. KILKA SŁÓW NA TEMAT GENERAL MOTORS

2.1. GENERAL MOTORS

General Motors jest globalnym, wiodącym producentem pojazdów samochodowych i zespołów napędowych. Firma na całym świecie zatrudnia ponad 159 tysięcy  pracowników w ponad 30 krajach na świecie. Na całym świecie firma posiada 165 fabryk samochodów oraz podzespołów (silniki, skrzynie biegów).

Wizją GM jest: „Projektowanie, produkcja i sprzedaż najlepszych na świecie pojazdów”.

GM oferuje swoje produkty pod następującymi markami:

gm_brands

Działalność w roku 2012 to sprzedaż samochodów na poziomie 9,28 mln szt. i przychody na poziomie 153 mld USD.

2.2.  General Motors w Polsce

W Polsce General Motors posiada następujące zakłady produkcyjne:

  • GM Manufacturing Poland w Gliwicach – produkujący samochody marki Opel, zatrudniający prawie 3 tysiące  osób. Główna produkcja to Opel Astra IV. W roku 2012 fabryka wyprodukowała ok. 126 tysięcy  pojazdów.W tym roku mija 16 lat od dnia, w którym z linii produkcyjnej gliwickiej fabryki zjechał pierwszy Opel Astra. Firma General Motors Poland rozpoczęła działalność produkcyjną w 1994 r., kiedy uruchomiono w Warszawie montaż Opla Astry, a następnie – od 1998 r. – Vectry. Warszawska montownia zakończyła działalność w czerwcu 2000 r., kiedy głównym ośrodkiem produkcyjnym General Motors w Polsce stała się otwarta w październiku 1998 r. fabryka w Gliwicach. To jeden z najnowocześniejszych zakładów koncernu na świecie.

GM zainwestował w Opel Polska (obecnie General Motors Manufacturing Poland) ok. 900 mln euro, a pierwszym produkowanym w tym zakładzie modelem była Astra Classic. Od listopada 2009 r. w Gliwicach powstaje Astra IV w wersji pięciodrzwiowej, a od października 2011 r. również trzydrzwiowa Astra GTC. Od 2012 wytwarzana jest Astra IV w wersji sedan. Jesienią 2012 roku ruszyła produkcja kabrioletu Cascada.

  • GM Powertrain Poland w Tychach produkujący silniki wysokoprężne. W ten zakład GM zaangażowany jest od roku 2002 w ramach spółki J.V. z Isuzu Motors Limited – większościowy udział na poziomie 60%. Od kwietnia 2013 roku GM stał się jedynym udziałowcem fabryki w Tychach. Fabryka zatrudnia prawie 600 osób i produkuje silniki diesla 1,7l do samochodów koncernu GM – Opel i Chevrolet. Produkcja w roku 2012 to 150 tysięcy  sztuk. Plan na rok 2013 zakłada produkcję na poziomie 160-170.000 sztuk.

 

2.3. GM Powertrain Poland

gm_powerplant

Długo zastanawiali się japońscy inwestorzy nad podjęciem szerszej działalności motoryzacyjnej na terenie Polski. Kiedy w naszym kraju były już dobrze zadomowione firmy włoskie, niemieckie, francuskie, koreańskie, czy amerykańskie, menedżerowie z Kraju Kwitnącej Wiśni inwestowali w sąsiednich krajach Europy Środkowej, ale omijali krainę nad Wisłą, obserwując pilnie zachodzące w naszym kraju zmiany polityczne i gospodarcze.

Jako pierwsze zdecydowało się podjąć działalność inwestycyjną w Polsce kierownictwo japońskiej firmy Isuzu – słynnego producenta silników wysokoprężnych. Firma ta powstała w 1916 roku. Jej nazwa pochodzi od nazwy rzeki, nad którą mieści się siedziba firmy. Początkowo wytwarzała też samochody osobowe, ciężarowe, dostawcze i autobusy. Od 1971 podjęła ścisłą specjalizację w dziedzinie silników Diesla, a od 1993 roku zaniechano w niej produkcji samochodów osobowych, specjalizując się w silnikach wysokoprężnych oraz samochodach użytkowych. W 1998 roku powstała w USA spółka joint venture D-Max, łącząca japońską firmę Isuzu z amerykańskim koncernem General Motors. Odbiorcami silników Diesla były przede wszystkim zakłady GM w Stanach Zjednoczonych.

W międzyczasie pojawiła się też idea rozpoczęcia produkcji silników Isuzu również i w krajach naszego regionu. W listopadzie 1996 roku podjęto decyzję o budowie zakładów Isuzu w Polsce, a konkretnie w Tychach, znajdujących się w Katowickiej Strefie Ekonomicznej (w podstrefie tyskiej), utworzonej z myślą o wspomaganiu transformacji tradycyjnego regionu górniczego w tereny rozwoju nowoczesnych technologii.

Show 1 footnote

  1. Globalny System Produkcji General Motors

polecamy również

Hoshin – Kanri – rozwinięcie strategii
07.03.2018 Brzesko

Przekładanie strategii firmy na cele i plany roczne dla wszystkich komórek w przedsiębiorstwie

sprawdź

Warsztaty na terenie firmy!
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. więcej. Zamknij