PROCES CIĄGŁEJ POPRAWY W SYSTEMIE OPERACYJNYM MARSA - page 10

XII Międzynarodowa Konferencja Lean Management
12
th
International Lean Management Conference
104
Rys. 9. Przykłady tablic dziennej i tygodniowej
System rozwiązywania problemów w FMOS kieruje się zasadą przekazywania
odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów w dół organizacji jak najbliżej miejsca,
w którym problem powstaje. Celem jest rozwiązywanie 75% problemów na linii
produkcyjnej oraz ilość eskalacji, która maleje wraz ze wzrostem poziomu zarządzania.
Obecny system operacyjny audytowany jest 2 razy w roku w celu znalezienia
obszarów wymagających poprawy. Pomogło to w przeszłości zidentyfikować
i wprowadzić wiele usprawnień od początku działania systemu.
Wyniki ostatniego audytu wykazują m.in. potrzebę zwiększenia rygoru w procesie
rozwiązywania problemów w zakresie jakości informacji przekazywanych poprzez system
oraz pełnego wykorzystania cyklu PDCA. W obecnym procesie planowanie i realizacja
akcji działa zdecydowanie lepiej niż weryfikacja wyników i standaryzacja rozwiązań.
Zmiany, które są obecnie rekomendowane, to rozbudowanie karty problemu
w w/w zakresie oraz wprowadzenie systemu „Coachingu” mającego na celu ciągłe
wsparcie i poprawę działania osób uczestniczących w systemie operacyjnym, w który
wpisane jest rozwiązywanie problemów.
Dziś w Marsie używamy modelu Lean, który pozwala nam lepiej zrozumieć, co
filozofia Lean oznacza, na czym się skupiamy w naszych procesach, jak je postrzegamy
i analizujemy. Staramy się, aby każdy wiedział dlaczego tak ważne jest zrozumienie kto
jest naszym klientem, poznanie i zrozumienie jego potrzeb i koncentrowanie się na nich
w strumieniu wartości.
Obecnie w firmie Mars Polska wykorzystywanych jest kilka różnych procesów Ciągłej
Poprawy wykorzystujących podejście odgórne i oddolne.
Proces odgórny, będący częścią procesu wdrażania strategii, polega na włączaniu w plan
aktywności (kalendarza zadań dla Grup Projektowych) akcji wspierających strategiczne
cele oddziału, wymagających pracy poprzez wielofunkcyjny zespół. W pracy nad tymi
projektami wykorzystuje się metodologię A3, a lista i kalendarz aktywności ustalane są
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11
Powered by FlippingBook