PROCES CIĄGŁEJ POPRAWY W SYSTEMIE OPERACYJNYM MARSA - page 8

XII Międzynarodowa Konferencja Lean Management
12
th
International Lean Management Conference
102
Do zapisu przebiegu procesu rozwiązywania problemu służy tzw. karta problemu -
formularz, w którym zapisuje się wszystkie informacje potrzebne w procesie jego
rozwiązywania (tj. definicję problemu, informacje o podjętych działaniach
natychmiastowych koniecznych do przywrócenia ruchu, zidentyfikowaną przyczynę
źródłową, planowane/podjęte środki zaradcze, osobę odpowiedzialną i termin dostarczenia
rozwiązania oraz potwierdzenie rozwiązania problemu). Przykład karty problemu
przedstawiony jest na rys. 7.
Rys. 7. Przykład „karty problemu” używanej w systemie FMOS
Zgodnie z przyjętym algorytmem pierwszym krokiem, który musi być wykonany jest
przywrócenie produkcji na linii. Może być to np. zmiana produktu na inny w przypadku
problemu z jakością opakowania lub surowca.
Jeśli ruch został przywrócony rozpoczyna się rzeczywisty proces. Po zdefiniowaniu
problemu poszukiwana jest jego przyczyna pierwotna z wykorzystaniem prostych
narzędzi (np. 5xDlaczego). Po zidentyfikowaniu przyczyny pierwotnej następuje
zaplanowanie działań korygujących i przydzielenie osoby odpowiedzialnej za
dostarczenie rozwiązania i komunikację wyników do źródła problemu.
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11
Powered by FlippingBook