Dlaczego Lean?

Lean Management to koncepcja działania, u podstaw której leży przekonanie, iż klient nie jest skłonny zaakceptować kosztów marnotrawstwa zakorzenionego w biurokracji, złej organizacji procesów, nieakceptowalnym poziomie jakości, oczekiwaniu na podjęcie decyzji czy w rozdętych zapasach produkcji nie dającej się sprzedać.

Koncepcja zrodziła się na fali inicjatyw badawczych, które podjęto w latach 80-tych ubiegłego wieku, kiedy to przewaga konkurencyjna japońskiego przemysłu motoryzacyjnego stała się niekwestionowanym faktem. Od tamtej pory terminem Lean Management określa się kierunek zarządzania organizacjami, oparty na zbiorze praktyk biznesowych zapoczątkowanych przez koncern motoryzacyjny Toyoty w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku.

W połowie lat 90-tych światowy rozgłos i uznanie zyskała książka Jamesa Womacka i Daniela Jonesa zatytułowana Lean Thinking. W książce tej filozofia produkcji zorientowanej na potrzeby klienta, oszczędnie gospodarująca zużywanymi zasobami (głównie pracą ludzką i kapitałem), została określona mianem szczupłej (ang. lean). Autorzy dowiedli, posługując się wieloma przykładami, że praktyki zapoczątkowane w japońskim przemyśle motoryzacyjnym można z powodzeniem przenieść na grunt innych dziedzin gospodarki i to niezależnie od kraju ich pochodzenia. Fala zainteresowania zarządzaniem zgodnie z zasadami szczupłości, spopularyzowanymi głównie dzięki pracom Womacka i Jonesa, zapoczątkowała rozwój badań nad możliwościami zastosowania tej idei również w innych obszarach naszego życia.

Dziś koncepcja Lean Management, to najskuteczniejszy model zarządzania dla:

  1. Produkcji (Lean Production, Lean Manufacturing);
  2. Administracji i biura (Lean Administration oraz Lean Office);
  3. Logistyki (Lean Logistics);
  4. Służby zdrowia (Lean Healthcare);
  5. Rachunkowości (Lean Accounting);
  6. Rozwoju produktu i procesu (Lean Product and Process Development);
  7. Serwisów samochodowych (Lean Dealership);
  8. Budowania relacji na linii dostawca-klient (Lean Solutions);
  9. Rozwoju kultury organizacyjnej oraz kompetencji przełożonych (Lean Culture, Program TWI, A3).

Nie znalazłeś informacji, której szukasz? Zadzwoń lub wyślij do nas zapytanie

tel.: 506 785 310

e-mail: info@lean.org.pl

    Administrator Danych Osobowych: Lean Enterprise Institute Polska sp. z o.o.
    Pełna klauzula

    Zapoznałem się z pełną treścią klauzuli informacyjnej