Konsultanci Lean – zło konieczne? Jak wdrażając Lean mądrze zarządzać zasobami wewnętrznymi i zewnętrznymi

Pamiętaj, że ostatecznym celem współpracy z konsultantami jest jak najszybsze usamodzielnienie się na tyle, by można było pracować bez nich.

Zawsze lepiej będzie zainwestować w dobry program kształcący ekspertów wewnętrznych, uzupełniony o doradztwo wdrożeniowe, niż w serię warsztatów szkoleniowych prowadzoną przez trenerów zewnętrznych. To prawda, że takie warsztaty zapewnią przekazanie niezniekształconej informacji bezpośrednio do dużej grupy pracowników, ale kiedy się skończą, nie pozostanie po nich wystarczająca wiedza, aby powtórzyć to samo doświadczenie w przyszłości i organizacja nie będzie w stanie sama się w sposób ciągły doskonalić.  Warto o tym pamiętać szczególnie wtedy, jeżeli nasz budżet zmian jest ograniczony i musimy bardzo racjonalnie podejmować decyzję, na jaki rodzaj pomocy z zewnątrz go przeznaczymy.

Zmobilizuj organizację do działania, aby dobrze wykorzystać zewnętrzne zasoby. Im lepiej z nich skorzystasz kiedy są dostępne, tym szybciej będziesz mógł zrezygnować z wydatków na konsultantów.

Kiedy konsultant pojawia się w twojej firmie – płacisz. Jeżeli zapraszasz go, a twoi ludzie nie są przygotowani, aby z nim pracować, mamy do czynienia z czystym marnotrawstwem zasobów. Kiedy już podjąłeś decyzję o współpracy z konsultantami, zadbaj, aby w pełni i efektywnie wykorzystać ich czas przeznaczony dla twojej organizacji.

Bądź otwarty na inne opinie i nie marnuj sił na kłótnie. Słuchaj uważnie i żądaj konkretnych rad, jak można rozwiązać zidentyfikowane problemy.

Przygotuj się, że nie wszystko co powiedzą konsultanci, będzie ci się podobało. Tak naprawdę za to właśnie im płacisz – żeby uświadomili ci zjawiska, których sam nie widzisz lub nie chcesz widzieć. Jeżeli chcesz, aby konsultanci robili to, co im rozkażesz, nie powinieneś marnować pieniędzy na pomoc z zewnątrz. Posłuchaj uważnie, co mają ci do powiedzenia, gdzie widzą problemy, co radzą ci zrobić.  Jeżeli zdecydujesz, że nie mają racji, nie musisz postąpić zgodnie z ich radą. Możesz wysłuchać i podjąć decyzję na własne ryzyko. Ale słuchaj zawsze z otwartą głową i bez uprzedzeń.

Zbuduj partnerstwo oparte nie tylko na formalnej umowie, ale również na dobrych relacjach.

Możesz w to wierzyć lub nie, ale konsultanci pracują dużo lepiej, jeżeli pozwolisz im zaangażować nie tylko mózgi (za które oficjalnie płacisz), ale również serca w proces usprawniania twojej organizacji. W twoim najlepszym interesie jest to, aby wypracować z konsultantami relację współodpowiedzialności, partnerstwa i wzajemnego szacunku. W idealnych warunkach konsultant powinien czuć się osobiście zaangażowany w rozwiązanie problemów twojej organizacji i starać się z całych sił, aby sytuacja się poprawiła. Z drugiej strony pozwól mu na poczucie słusznej dumy ze wspólnie osiąganych sukcesów. Oczywiście potrzebna będzie jakaś formalna umowa o współpracy, ale niech będzie ona tylko strukturą i tłem współpracy, której najważniejsze zdarzenia powinny odbywać się w sferze relacyjnej.

Umieszczona poniżej tabela podsumowuje podział odpowiedzialności za wdrożenia zmian Lean pomiędzy konsultantów a liderów przedsiębiorstwa. Taki właśnie podział, według naszych doświadczeń,  działa najlepiej. Od indywidualnych uzgodnień między konsultantami a klientem zależy, czy i do jakiego stopnia osiąganie konkretnych wyników ekonomicznych będzie częścią odpowiedzialności, ale podstawowy podział pozostaje stały: konsultanci dostarczają wiedzy i doświadczenia, liderzy organizacji zapewniają zasoby na realizację planów i podejmują decyzje w oparciu o fakty i zalecenia przedstawione przez konsultantów!

2016-01-22 KONSULTANCI LEAN – ZŁO KONIECZNE

Pożegnajmy się tym razem apelem – dla swojego własnego dobra zostań naszym ulubionym klientem: jasno określaj swoje oczekiwania, bądź otwarty i szczery, wymagający i skoncentrowany na konkretnych wynikach współpracy!

 

Małgorzata Jakubik

Robert Kagan

Autorzy są konsultantami wiodącymi kierującymi pracami produkcyjnego zespołu ekspertów LEI Polska. Artykuł należy do serii 12 felietonów opracowanych na zamówienie Planet Lean – międzynarodowego portalu internetowego Lean Global Network – które mają za zadanie przybliżyć czytelnikom, w szczególności zaś praktykom lean, problematykę zagadnień wdrożeniowych z zakresu Lean Management. Angielska wersja felietonów dostępna jest na stronie www.planet-lean.com.

Nie znalazłeś informacji, której szukasz? Zadzwoń lub wyślij do nas zapytanie

tel.: 71 798 57 33

e-mail: info@lean.org.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez lean.org.pl., ul. Muchoborska 18, 54-424 Wrocław w celu i zakresie niezbędnym do realizacji obsługi niniejszego zgłoszenia.