Lean government, czyli koncepcja szczupłego zarządzania w administracji publicznej
Kiedy w czerwcu 2009 r. amerykański Senat zatwierdził kandydaturę Jeffrey’a D. Zientsa na nowego wicedyrektora Biura
ds. Zarządzania i Budżetu (Office of Management and Budget), objął on jednocześnie stanowisko Chief Performance Officer of the United States. Tym samym po raz pierwszy w historii Stanów Zjednoczonych w administracji rozpoczął pracę tak wysokiej rangi urzędnik, do którego obowiązków miało należeć zwiększanie efektywności działania urzędów państwowych, podnoszenie wydajności pracy oraz ograniczanie marnotrawstwa i biurokracji. W tym samym roku pracownicy urzędów i agencji rządowych zgłosili ponad 38 tys. propozycji usprawnień i oszczędności w pierwszej edycji konkursu SAVE Award1.
Te dwa wydarzenia bardzo trafnie oddają kierunek zmian, jakie od ponad 20 lat dokonują się w sektorze publicznym większości krajów OECD. Rosnące oczekiwania obywateli co do jakości usług publicznych oraz ich jednoczesny sprzeciw wobec podnoszenia podatków spowodowały wzrost zainteresowania zagadnieniami poprawy efektywności oraz ograniczenia kosztów w administracji. Jednym z pomysłów na zmiany w sektorze publicznym stało się adaptowanie rozwiązań sprawdzonych w sektorze prywatnym. Był to element nowego podejścia do zarządzania w administracji, znanego jako nowe zarządzanie publiczne (ang. new public management)2.
Lean government, czyli „szczupłe” zarządzanie w sektorze publicznym, nawiązuje bezpośrednio do rozwijanej od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku koncepcji lean management, przejmując jej filozofię oraz te narzędzia, które można było wykorzystać lub zaadaptować do warunków i specyfiki administracji publicznej. W artykule przedstawiono najważniejsze założenia tej koncepcji.
Tekst stanowi fragment artykułu „Lean government, czyli koncepcja szczupłego zarządzania w administracji publicznej” opublikowanego w numerze 3 (47) periodyku Biura Analiz Sejmowych „Analizy BAS”.
Pełny tekst artykułu dostępny jest na stronie Biura Analiz Sejmowych. Kliknij aby przeczytać.
Tekst opublikowano za zgodą Biura Analiz Sejmowych Sejmu RP.