Lean Management w środowisku o zróżnicowanym asortymencie usługowym i/lub produkcyjnym

Nasza przygoda z Lean sięga już przeszło 10 lat uważnego przyglądania się działaniom setek firm przemysłowych i usługowych. W tym okresie wielokrotnie zetknęliśmy się z twierdzeniem, że koncepcja oparta na praktykach Toyoty to model, który doskonale pasuje do firm o stosunkowo wąskim asortymencie produkcyjnym, ale nie sprawdza się w przypadku branż zmuszonych do produkcji szerokiego spektrum wyrobów. Okazuje się jednak, że firm o dużym asortymencie wyrobów przybywa z każdym dniem (i tych produkujących trzy typy wyrobów praktycznie już nie ma) i niektórym z nich udaje się z powodzeniem wdrażać metody charakterystyczne dla produkcji powtarzalnej. Gdzie tkwi tajemnica ich sukcesu? Przede wszystkim w dobrym, popartym faktami i odpowiednimi analizami, podejściu do zrozumienia asortymentu produkcyjnego, a w przypadku organizacji usługowych, do zrozumienia charakteru wykonywanych działań i czynności. Zostało dowiedzione, że w organizacji każdego typu:

  • zaledwie 6% typów wyrobów z pełnego ich asortymentu (lub w przypadku firm usługowych – rodzajów usług) ma charakter powtarzalny i generuje 50% obrotów (całkowitej produkcji, czy wszystkich dostarczanych usług);
  • 30 procent typów wyrobów (rodzajów usług) generuje zaledwie 1% obrotów organizacji.

W praktyce przemieszanie produkcji masowej z produkcją o charakterze jednostkowym, prowadzi do nieustannego gaszenia pożarów oraz niekontrolowanego wzrostu kosztów ogólnych. Bez wydzielenia działań wykazujących powtarzalność, zmuszeni jesteśmy doświadczać wszelkich negatywnych skutków zjawisk wywołanych przez szeroki (często nieuzasadnienie nadmiernie szeroki) asortyment.

Dzięki wpasowaniu wyrobów i/lub usług wykonywanych najczęściej (i stanowiących zarazem grupę tych najbardziej powtarzalnych) w stały, powtarzalny i niezmienny cykl produkcyjny, możliwa staje się praca bliska przepływowi idealnemu. Aby dokonać właściwej klasyfikacji asortymentu należy wykorzystać metodę Sita Glendaya. Sito Glendaya to narzędzie analityczne, wskazujące potencjał do uzyskania efektu ekonomii powtarzania i związanych z nią korzyści. Co ciekawe, jest ono na tyle uniwersalne, że może być z powodzeniem zastosowane nie tylko do firm z produkcją o charakterze dyskretnym, ale w równej mierze do:

  • oddziałów szpitalnych;
  • firm z branży FMCG;
  • serwisów samochodowych;
  • firm usługowych (ubezpieczeniowych, banków itp.);
  • organizacji każdego typu i każdej wielkości.

Metoda Sita Glendaya została szczegółowo opisana w podręczniku Przejdź na logikę przepływu, który ukazał się nakładem Wydawnictwa Lean Enterprise Institute Polska w roku 2010.

 

Nie znalazłeś informacji, której szukasz? Zadzwoń lub wyślij do nas zapytanie

tel.: 506 785 310

e-mail: info@lean.org.pl

    Administrator Danych Osobowych: Lean Enterprise Institute Polska sp. z o.o.
    Pełna klauzula

    Zapoznałem się z pełną treścią klauzuli informacyjnej