fbpx

Jak się uczyć przewodzić i jak przewodzić, by się uczyć

Jak się uczyć okładkaW naszym wydawnictwie właśnie ukazała się nowa książka. To Jak się uczyć przewodzić i jak przewodzić, by się uczyć autorstwa Katie Anderson. Książka powstała na podstawie wielu rozmów, które Katie przeprowadziła z jednym z liderów Toyoty Isao Yoshino. Przedstawia podstawowe lekcje na temat przywództwa i rozwoju ludzi – spostrzeżenia, które głęboko wpłynęły na życie autorki i którymi z wielką przyjemnością dzieli się z szeroką grupą czytelników.

Współpraca między Katie Anderson a Isao Yoshino rozpoczęła się w 2014 roku podczas Lean Coaching Summit w Long Beach w Kalifornii. Katie uczestniczyła w wykładzie Johna Shooka i Isao Yoshino – pierwszego szefa Johna w Toyocie. Podczas występu obaj podzielili się historiami i refleksjami na temat wspólnej pracy menedżera i podwładnego. Jedna uwaga Yoshino wywarła na Katie szczególne wrażenie. Zastanawiając się nad swoją rolą jako menedżera Shooka w połowie lat osiemdziesiątych, kiedy Toyota dopiero przygotowywała się do rozpoczęcia produkcji zagranicznej, Yoshino powiedział: „Moim zadaniem jako menedżera było rozwinąć Johna poprzez powierzenie mu misji lub wyznaczenie celu oraz wspierać go w działaniach umożliwiających jego osiągnięcie. Miałem świadomość, że rozwijając Johna, rozwijałem samego siebie”.

Tym jednym stwierdzeniem Yoshino podsumował to, co Katie uważa za sedno przywództwa. W książce nieraz odwołuje się do ramowego modelu złożonego z trzech zasadniczych elementów, które można zastosować w swojej pracy lidera. Otóż najlepsi liderzy:

1. Ustalają kierunek: rzuć swoim pracownikom wyraźne wyzwanie, postaw cel lub wyznacz zadanie.
2. Wspierają: pomagaj swoim ludziom rozwijać się w roli uczniów i liderów oraz twórz system, który umożliwia im osiągnięcie sukcesu.
3. Doskonalą się: nieustannie rozwijaj się zarówno w roli ucznia, jak i lidera.

Te słowa Yoshino i powyższy ramowy model Katie przedstawia słuchaczom na szkoleniach i konferencjach. Jest to koncepcja o dużej mocy – prosta w teorii, lecz bardziej wymagająca w praktyce – mająca znaczenie dla przywództwa i uczenia się, by pomagać ludziom, samemu sobie i swojej firmie.

W ciągu sześciu lat od pierwszego spotkania w Long Beach Katie i Yoshino spędzili tysiące godzin, rozmawiając o tym, co to znaczy być liderem i osobą uczącą się przez całe życie. Zastanawiali się, co znaczy uczyć się, aby przewodzić, a następnie przewodzić, aby się uczyć. Istotę zagadnienia widzą w następujący sposób:

Ustalanie kierunku
Bycie liderem oznacza jasne zdefiniowanie wyzwania lub celu dla swoich ludzi. Wyzwanie ma zachęcić ich do tworzenia nowych możliwości i dążenia do osiągania lepszych wyników oraz wspierać proces uczenia się. Według Yoshino cele powinny być określane jako wyzwania „pozornie niemożliwe do osiągnięcia”, ponieważ, jak sam kiedyś stwierdził, „to lekcje wyniesione z nieosiągniętych celów sprawiają, że stajemy się mądrzejsi”. Ponadto jasny cel wskazuje ludziom kierunek ich działań. Narzędziem, które pozwala uzgodnić działania we wszystkich działach i na wszystkich poziomach jest zaś hoshin kanri, a odpowiedzialność za powodzenie spoczywa na liderze.

Wspieranie
Bycie liderem oznacza także pomaganie innym uczyć się, jak rozwiązywać problemy – jak osiągać cele i realizować rysujące się przed nimi wyzwania. Nie oznacza to, że lider ma narzucać ludziom swój sposób myślenia. Powinien za to tworzyć warunki do uczenia się oraz bezpieczne środowisko pracy, które zachęca ludzi, by dawali z siebie wszystko. Jest to tworzenie systemów, które umożliwiają osiąganie sukcesu. „Moją rolą jako lidera było pomaganie innym w samorozwoju” – mówi Isao Yoshino.

Samodoskonalenie
Bycie liderem wymaga pokory. Trzeba bowiem zaakceptować fakt, że nie jest się doskonałym, że nie zna się wszystkich odpowiedzi i że trzeba się ciągle rozwijać i uczyć. Tylko w ten sposób można doskonalić się jako lider i jako uczeń.

Jak się uczyć okładka

 

Książka Katie Anderson i Isao Yoshino Jak się uczyć przewodzić i jak przewodzić, by się uczyć właśnie ukazała się nakładem Wydawnictwa Lean Enterprise Institute Polska i jest dostępna w księgarni leanbooks.pl.

Nie znalazłeś informacji, której szukasz? Zadzwoń lub wyślij do nas zapytanie

tel.: 506 785 310

e-mail: info@lean.org.pl

    Administrator Danych Osobowych: Lean Enterprise Institute Polska sp. z o.o.
    Pełna klauzula

    Zapoznałem się z pełną treścią klauzuli informacyjnej