Oto dowód, że kaizen prowadzi do prawdziwej innowacji

Ten artykuł jest o Cyrilu Dané oraz założonej przez niego firmie AIO Karakuri Kaizen, która jest europejskim liderem w zakresie Karakuri Kaizen.  Cyril  Dané będzie prelegentem  XVIII Konferencji Lean Management (12-14 czerwca 2018).

Jeśli potrzebujesz dowodu, że kaizen prowadzi do prawdziwej innowacji, nie szukaj dalej niż w AIO. Ta francuska firma technologiczna zmieniła swój profil i teraz trenuje inne firmy w karakuri kaizen.

„Czy słyszałeś kiedyś o lalkach karakuri?” – pyta Cyryl Dané, wchodząc do biura AIO. „Jest to bardzo stara tradycja w Japonii, sięgająca XVII wieku: automaty o kształcie lalek były używane do rozdawania gościom herbaty. Były wprawiane w ruch przez wbudowany mechanizm uruchamiany przez ciężar filiżanki z herbatą umieszczoną na tacy trzymanej przez lalkę.”

Cyril jest dyrektorem generalnym AIO, małej, ale rozwijającej się firmy zlokalizowanej w pobliżu Bordeaux, we Francji. AIO to typowy przykład francuskiej firmy technologicznej. Kiedy stoimy w jego pokoju konferencyjnym/biurze, który jest przeznaczony do spotkań na stojąco, Cyryl (który stoi w czasie całej naszej dyskusji) wyjaśnia, że cały sens mechanizmów karakuri polega na tym, że nie wymagają one wody, elektryczności ani sprężonego powietrza, ale poruszają się za pomocą grawitacji, siły napiętej sprężyny i inne tego typu mechanizmów.

Co, mają japońskie automaty z XVII wieku i francuska firma technologiczna ze sobą wspólnego? Cóż, wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem zmusiły wiele firm z różnych branż przemysłowych do przyjrzenia się koncepcji karakuri, zastanowienia się nad sposobami przenoszenia pojemników lub skrzynek przy liniach montażowych bez żadnego poboru energii (w Toyocie, przejście na narzędzia i sprzęt używany na montażu, który nie wymaga sprężonego powietrze datuje się na 2007 rok) i nad rozwiązaniem problemów ergonomicznych operatorów pracujących w procesie.

Rzeczywiście, jeśli chcesz ograniczyć zużycie zasobów naturalnych w swojej firmie, naturalnie zwracasz się w kierunku koncepcji karakuri, z której możesz czerpać pomysły do zastosowania na liniach montażowych lub podczas zabiegów pobierania.

Zaledwie siedem lat temu Cyril ze swoją firmą AIO zajmował się handlem sprzętem. Jednak Cyril chciał zmiany, a kiedy usłyszał o wystawie Karakuri Kaizen zorganizowanej przez Japan Institute for Plant Maintenance – JIPM (Japoński Instytut Utrzymania Ruchu), postanowił tam pojechać. Zafascynował się tą koncepcją i ostatecznie zmienił kierunek swojej działalności na inżynierię, rozwój i produkcję elementów karakuri.

Pierwszy duży przełom nastąpił, gdy AIO zaczęło dostarczać produkty karakuri do Toyoty. W okresie do 2012 roku obroty firmy wzrosły o 100% w ciągu zaledwie sześciu lat.

Tu chodzi jednak o coś więcej, wyjaśnia Cyryl. Karakuri kaizen to nie tylko konstruowanie sprzętu mechanicznego w celu poprawy ergonomii na linii produkcyjnej oraz w celu zmniejszenia zużycia zasobów naturalnych; stosowanie karakuri promuje również Toyota i JIPM jako formę kaizen na produkcji. Coroczna Wystawa Karakuri Kaizen to tak naprawdę konkurs zakładów, w którym operatorzy przedstawiają i demonstrują swoje genialne urządzenia karakuri. Dostawcy części i trenerzy są jedynie dozwoleni jako odwiedzający wystawę. „Używamy dlatego określenia karakuri kaizen”, mówi Cyril, „I to stopniowo zmieniło naszą pracę: zaczynaliśmy jako dostawcy urządzeń, a teraz zaczęliśmy trenować wewnętrznych coachów karakuri w zakładach”.

Przechodząc przez warsztat AIO, Cyril wskazuje na różne urządzenia i rozwiązania, które zaprojektowali. Większość z nich to customizowane rozwiązania, zaprojektowane od podstaw dla danego środowiska i potrzeby, nawet jeśli części składowe mechanizmów są standardowe. I nie jest zaskakujące, że kaizen w AIO jest inspirowany przez przepływ zgodnie z systemem ssącym, a jakość przez jidokę. W trakcie montowania, można uruchamiać andon zarówno w celu powiadomienia liderów zespołów warsztatowych, jak i Działu Inżynierii (w razie wykrycia problemu projektowego, który może uniemożliwić montaż). „Operatorzy na produkcji w AIO czasami skarżą się, że Działowi Inżynierii reakcja na wezwanie pomocy może zająć nawet pięć minut, mimo że znajduje się on blisko produkcji” – wyjaśnia Cyril z uśmiechem. „Wygląda na to, że jeszcze nie w pełni uchwyciliśmy koncepcję zatrzymywania linii”.

 

Przepływy zgodnie z systemem ssącym są również testowane w obszarze Sprzedaży – tu karty kanban w obszarze uruchomień pokazują, gdzie utknęły prace i w których zapytaniach przetargowych grozi przekroczenie terminów. A tak przy okazji, jest to kolejny dowód długo trwającego zorientowania się Cyryla na Toyotę: karty mają kody kreskowe, które są skanowane podczas przechodzenia z jednego obszaru pracy w Sprzedaży do następnego. Czas przejścia jest konsekwentnie śledzony od momentu zamówienia klienta i jest widoczny, aby można było podjąć działania w razie potrzeby. Oto kwintesencja przepływów zgodnie z systemem ssącym: przyspieszenie przepływów dla klienta i sprawienie, że niezgodność w postaci zwłoki czy oczekiwania staje się oczywista.

Poza używaniem szczupłych narzędzi, to co Cyril stara się osiągnąć, w swoim zespole i dla siebie, jest umiejętnością „uczenia się”. Gdy wchodzimy do biura Działu Inżynierii, ta idea jest widoczna wszędzie. Tutaj zespoły spotykają się każdego dnia, aby omówić jakiś techniczny punkt opanowany przez jeden z nich i podzielić się nowo nabytym know-how. Widzę sześć punktowych kaizenów przedstawionych tu i tam na ścianach, a lider zespołu pokazuje mi, jak codziennie śledzą postęp prac w czasie: nie, jak można by się spodziewać w Dziale Inżynierii, przez zwykłe przydzielanie czasu do dostarczanych rezultatów, ale przez porównanie między tym, co planowali zrobić – zadanie po zadaniu i tym, co się faktycznie wydarzyło. To skrupulatne podejście do monitorowania każdego zadania ma tylko jeden cel: pomyśl o tym, co poszło nie tak i wyciągnij z tego naukę. To, co sprawdza Cyryl, gdy przeglądamy arkusze, to komentarze. Dlaczego się spóźniłem? Gdzie utknąłem? Czy mogę to poprawić?

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. więcej. Zamknij