Każdą firmę można zrewolucjonizować
Czego zatem powinieneś oczekiwać, wprowadzając strategię i zarządzanie oparte na Lean Management, mające na celu dokonanie radykalnej przemiany w twojej firmie? Z mojego doświadczenia oraz doświadczenia wielu innych osób wynika, że możesz osiągnąć co najmniej następujące efekty:
- Skrócenie czasu realizacji zamówień (czasu przejścia) z tygodni do dni.
- Dwukrotne zwiększenie obrotu zapasami w ciągu dwóch lat i czterokrotne zwiększenie w ciągu czterech lat.
- Wzrost produktywności o 15 do 20 procent.
- 50-procentową redukcję braków rocznie.
- 50-procentową redukcję powierzchni produkcyjnej w ciągu dwóch lat.
- Poprawę zysku brutto o 4 do 8 procent.
- Zmniejszenie o połowę kapitału obrotowego wyrażonego jako procent sprzedaży.
- Wzrost poprzez zwiększony udział w rynku.
- Stworzenie kultury pracy zespołowej, w której każdy może się uczyć i „tworzyć osobiste bogactwo”.
Z pewnością to nie wszystko, czego możesz się spodziewać, ale są to całkiem typowe wyniki dla firm, które poważnie podeszły do wdrażania Lean Management. Innymi słowy, jako minimum, powinieneś zaplanować osiągnięcie takich właśnie celów. Jak wysoko będzie mierzyć twoja firma, zależeć będzie już tylko od ciebie – tak naprawdę możesz osiągnąć znacznie więcej (w rozdziale I podane zostaną dokładniejsze wyniki osiągnięte przez firmę Wiremold).
Jeżeli jesteś z firmy usługowej, przykłady z innej firmy z tego samego sektora mogą dać ci lepsze wyobrażenie o tym, jakie efekty są możliwe dzięki zastosowaniu Lean Management. W tym przypadku posłużę się przykładem CHG Healthcare Services, jednej z firm portfelowych należących do funduszu J.W. Childs Associates. L.P. CHG jest największą w USA prywatną agencją pracy. Jest ona liderem w pośrednictwie pracy tymczasowej dla lekarzy (locum tenentes) i pielęgniarek, a także innych pracowników służby zdrowia. Tak jak wszystkie firmy z portfela J.W. Childs, stosuje ona zasady Lean Management w celu doskonalenia swoich działań dodających wartość, a tym samym wzrostu wartości firmy. Od 2006 do 2011 roku przychody i EBITDA (zysk przed potrąceniem odsetek od kredytów, podatków, amortyzacji lub odpisów umorzeniowych) rosły odpowiednio w tempie 6 i 14 procent rocznie, pomimo ogromnej recesji na tym rynku w latach 2009 i 2010. Zastosowanie Lean Management odegrało w tym wszystkim kluczową rolę, przynosząc następujące efekty:
Redukcję czasu potrzebnego na udzielenie odpowiedzi na podanie lekarza z 25 godzin do 26 minut, co pomogło znacznie powiększyć bazę danych lekarzy.
- Skrócenie o 10 dni procesu ściągania należności, co uwolniło 16 milionów dolarów w gotówce.
- Prowadzenie warsztatów kaizen, co pozwoliło wyeliminować 24 kroki w procesie obsługi klienta, skróciło o 22 procent czas potrzebny do obsadzenia wakatu na stanowisku lekarza i dało dodatkowy roczny przychód w wysokości około 2,5 miliona dolarów.
- Udzielanie klientowi pomocy w szybszym uzyskaniu pozwolenia na wykonywanie zawodu lekarza z 84 do 42 dni – 50-procentowa poprawa.
- 84-procentową redukcję czasu od pozyskania zlecenia do przedstawienia klientowi uprawnionego do wykonywania zawodu kandydata.
- Redukcję zaciągniętego długu o 38 procent w ciągu 12 miesięcy.
Najważniejsze jest to, że wprowadzenie strategii Lean Management może przekształcić dowolną firmę i przynieść doskonałe wyniki finansowe.
Art Byrne
Autor był gościem specjalnym XIII Konferencji Lean Management, która odbyła się we Wrocławiu w dniach 11-13 czerwca 2013. Powyższy tekst jest przedrukiem fragmentów jego książki „Jak zrewolucjonizować firmę dzięki Lean Management„, której premiera miała miejsce podczas Konferencji.